آموزش, فلایت کنترل و سیستم های مرتبط

سنسور جریان و کالیبراسیون آن در فلایت کنترلر

سنسور جریان اغلب در مولتی روتور ها استفاده می شود تا میزان جریان مصرفی و مصرف باتری را در OSD یا تلمتری به ما نشان دهد .در این مقاله ما درباره ی مزایای سنسور جریان و نحوه ی کالیبراسیون آن برای خواندن جریان عبوری دقیق تر بحث می کنیم .

مزایای سنسور جریان

1. دانستن میزان مصرف باتری لیپو ( mAh ) به طور مستقیم به شما می گوید چه زمانی باتری شما تخلیه می شود. این شاخص باتری خیلی بهتر از ولتاژ است که با افزایش تراتل کاهش می یابد.

2. اگر شما فقط 20 درصد ظرفیت باتری خود را تخیله کرده باشید و ولتاژ هر سل به 3.5 ولت برسد، یعنی باتری شما قدیمی شده وتوصیه می شود از آن استفاده نکنید.


3. شما به راحتی می توانید جریان مصرفی ترکیب موتور و ملخ های مختلف را در پرواز واقعی مقایسه کنید.

انواع سنسور های جریان

1. سنسور جریان در برد توزیع برق یا فلایت کنترل

2. سنسور جریان خارجی که بین باتری و برد توزیع برق متصل می شود .

برای ساخت مینی کوادها ، سنسور خارجی پیشنهاد نمی شود زیرا بزرگ و سنگین است . سنسورهای خارجی برای پرنده های بزرگتر مناسب اند.

سنسور جریان مجازی

این سنسور دارای یک ویژگی در Cleanflight و Betaflight است. این روش نیازی به سخت افزار سنسور جریان ندارد و با کم و زیاد شدن تراتل میزان جریان مصرفی را تخمین می زند. امعمولا برای اندازه گیری جریان مصرفی پرنده این ویژگی کاربرد زیادی دارد.

کالیبره کردن سنسور جریان

سنسور های کنونی مفید هستند اما برخی از آن ها ممکن است در کارخانه کالیبره نشوند. حتی دو سنسورجریان یکسان هم ممکن است اطلاعات را نامساوی به ما برسانند و این به علت کالیبراسیون نابرابر آن هاست. پس باید بدانیم چگونه آن ها را کالیبره کنیم.

اگر سنسور داده های درست را ارسال نکند نیاز به کالیبره دارد. سنسورهای کنونی از یک معادله ی ساده استفاده می کنند تا کاربران بتوانند خروجی را تنظیم یا کالیبره کنند :

y = ax + b

a همان مقیاس ( Scale ) و b خطای اولیه ( Offset ) است.

با تغییر فلایت کنترلر مقدار اسکیل و خطا نیز ممکن است تغییر کند، به همین علت کالیبره کردن سنسور جریان مهم است. در اغلب موارد شما لازم نیست آفست را تغییر دهید و می توانید به صورت پیش فرض آن را 0 قرار دهید .همه ی چیزی که لازم است تغییر پیدا کند پارامتر اسکیل یا همان مقیاس است .

چگونه سنسور جریان را تنظیم کنیم ؟

دو روش معمول برای کالیبراسیون سنسور های جریان وجود دارد .

آزمون و خطا

این روش امن تر است اما ممکن است مقداری طول بکشد تا به درستی کالیبراسیون انجام شود.

اساسا شما باید با یک باتری پرواز کنید ومیزان مصرف mAh را که با OSD نمایش داده می شود یادداشت کنید. سپس باتری را شارژ کنید و ببینید پس از شارژ کامل چند mAh شارژ شده است. با استفاده از این فرمول می توانید اسکیل جدید سنسور جریان را محاسبه کنید.

 مقیاس جدید = مقیاس قدیمی x ( میزان شارژ mAh شارژ شده / میزان mAh کشیده شده که توسط OSD نشان داده می شود )

ممکن است چندین بار این کار را تکرار کنید تا نتیجه دقیق را دریافت کنید.

توجه داشته باشید که اسکیل جریان در Betaflight وارونه عمل می کند. به این ترتیب برای اینکه که سنسور جریان را کمتر بخواند و شما نیاز دارید اسکیل را افزایش دهید. برای مثال اگر OSD ، ده درصد را زیاد می خواند ما باید اسکیل را 10 درصد افزایش دهیم .

یک مثال کلی از دستورات بالا

شما پرنده را پرواز می دهید و پس از اتمام پرواز OSD بتافلایت به شما می گوید 1100 mAh از باتری جریان کشیده شده است . حال هنگامی که شما باتری را کاملا شارژ می کنید، باتری به شما 1000 mAh شارژ را نشان می دهد. اکنون شما باید اسکیل جدید را محاسبه کنید.

مقیاس جدید = مقیاس قدیمی * (1100/1000)

برای مثال اگر اسکیل قدیمی برابر با 400 باشد، اسکیل جدید برابر با 440 است .

تست روی میز

این روش ممکن است شما را سریع تر به جواب برساند . اول باید کوادکوپتر خود را بر روی میز ببندید. موتور ها را روشن کرده و میزان ولتاژ واقعی و جریان مصرفی را اندازه گیری کنید.

برای محاسبات دقیق تر ، صفحه ی موتور ها در Betaflight را باز کنید تا بتوانید از آن جا نیز موتور ها را روشن کنید. همچنین می توانید از رادیوکنترل خود برای آرم کردن موتور ها استفاده کنید و تراتل را زیاد کنید اما وقتی کنترل کننده ی PID فعال باشد ، سرعت موتور ها با شیب ملایمی افزایش پیدا می کند که ممکن است روی دقت خواندن سنسور جریان تاثیر بگذارد . صفحه ی موتور ها در Betaflight به شما قابلیت خواندن یکنواخت تری را می دهد.

حال اطلاعات ارسالی از OSD را با اطلاعاتی که خودتان نوشته اید مقایسه کنید.

هنگامی که موتور ها در حالت idle ( میزان تراتل کم ) هستند، متوجه می شوید که مقدار اندکی جریان مصرفی دارید و این امری طبیعی است . زیرا فلایت کنترلر ، گیرنده ، اسپید کنترل ها و… در حال کشیدن جریان هستند. اگر اختلاف بین اندازه گیری شما و اطلاعات ارسالی OSD کمتر از 0.1 آمپر باشد می توانید با اطمینان آن را نادیده بگیرید. در غیر این صورت، می توانید میزان خطا را تنظیم کنید تا جریان را تا حد امکان نزدیک به آنچه اندازه گرفته اید به شما نشان دهد. اما به صورت کلی بیشتر سنسور ها خطای بسیار کم و تقریبا 0 را دارند .

حال سرعت چرخش موتور ها ( تراتل )را زیاد کنید و می بینید که جریان مصرفی بیشتری خواهید داشت. اکنون اگر در مقایسه ی نمایش OSD و Betaflight اختلافی وجود داشت باید مقیاس یا اسکیل را تنظیم کنید. اول مقیاس را با اعداد کوچک تغییر دهید و پس از مشاهده ی تاثیر آن، این عدد را به درستی تنظیم کنید.

برای مثال اگر OSD جریان 35 آمپر را نشان داد، مقیاس را بیشتر کنید. سپس مشاهده می کنید که هر چه مقیاس یا اسکیل بیش تر باشد سنسور جریان عبوری کمتری را می خواند.طبق محاسبات بالا عمل کرده و به درستی کالیبراسیون سنسور جریان خود را انجام دهید.

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *