آموزش, عمومی

بررسی نحوه پرواز هواپیما های بال ثابت و عملکرد آن ها

شاید تا کنون برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که هواپیماها ، این غول های بزرگ آهنی چگونه می توانند پرواز کرده و در آسمان حرکت کنند . در این مقاله قصد داریم تا به صورت کلی نحوه پرواز هواپیما ها و عوامل و نیرو های موثر در این امر را به شما معرفی کنیم.

مقدمه پرواز هواپیما

اصول پروازی هواپیما ها و پرنده های عمود پرواز مانند هلیکوپتر ها بر پایه ایرفویل ها می باشد. هواپیما ها برای پرواز نیاز دارند تا از ساختار های دوکی شکلی به نام ایرفویل ها استفاده کنند. این سازه ها از طریق ایجاد تفاوت سرعت حرکت ذرات هوا از رو و زیر آن ها باعث ایجاد اختلاف فشار بین سطح بالایی و سطح پایینی خود شده و نیروی برآ و بالا برنده ای ایجاد می کنند تا هواپیما ها بتوانند به نیروی وزن و جاذبه غلبه کرده و پرواز کنند.

هواپیما - آدلان پایا - نیروی درگ - ایرفویل

برای کسب اطلاعات دقیق تر و کامل تر راجع به ایر فویل ها می توانید به مقاله ایر فویل چیست در سایت مراجعه کنید.

نیروی های موثر در پرواز هواپیما

در پرواز هواپیما ها 4 نیرو اصلی موثر هستند . این نیرو ها عبارتند از نیروی برآ ( LIFT )   ، نیروی وزن ( WEIGHT ) ، نیروی جلوبرنده ( THRUST ) و نیروی پسا ( DRAG ) هستند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

نیروی برآ ( LIFT ) در هواپیما

نیروی بالا برنده یا برا نیرویی است که هواپیما برای غلبه به نیروی جاذبه و پرواز به آن احتیاج دارد. این نیرو توسط بال های هواپیما که در واقع همان ایرفویل ها هستند تامین می شود.

نیروی وزن ( WEIGHT ) در هواپیما

نیروی وزن یکی از نیرو هایی است که در برابر پرواز هواپیما مقاومت می کند و هواپیما برای بلند شدن از روی زمین با تولید نیروی برا با آن مقابله می کند.

نیروی جلو برنده ( THRUST ) در هواپیما

نیروی جلو برنده را می توان موثر ترین نیرو در پرواز هواپیما محسوب کرد.چرا که علاوه بر جلو راندن هواپیما باعث ایجاد نیروی برآ در ایر فویل ها می شود و اگر هواپیما نیروی تراست کافی ایجاد نکند نمی تواند از روی زمین بلند شود.

این نیرو توسط موتور های هواپیما تولید می شود.

نیروی پسا ( DRAG ) در هواپیما

نیروی پسا یا همان DRAG نیرویی مقاوم در برابرحرکت افقی و پرواز هواپیما و تراست تولیدی آن است. این نیرو معمولا به دلیل مقاومت هوا و باد های مخالف ایجاد می شود.

نکته:

هواپیما نیز برای پرواز نیاز دارد تا همواره نیروی بالابرنده ای بیشتر نیروی وزن و قدرت تراستی بیشتر از نیروی پسای موجود داشته باشد تا بتواند در آسمان پرواز کند.

در صورتی که نیروی تراست تولیدی مساوی و یا کمتر از نیروی پسا شود هواپیما دیگر توان تولید نیروی بالا برنده را نیز نخواهد داشت و مانند سنگ بر روی زمین سقوط خواهد کرد که اصطلاحا به آن حالت سقوط یا STALL می گویند.

کنترل هواپیما و حرکت در آسمان

پس از رفع مشکل پرواز ، هواپیما نیاز دارد تا در آسمان به طرفین حرکت کند و خلبان بتواند کنترل کاملی بر مسیر حرکت هواپیما داشته باشد.

این کنترل کامل توسط سه فرمان اصلی کنترلی و سه قسمت مهم از هواپیما ها امکان پذیر می شود.این سه فرمان کنترلی عبارتند از ELEVATOR ، EILERON و RUDDER که این فرامین به ترتیب وضعیت هواپیما را در محور های ROLL ، PITCH و YAW کنترل می کنند.امروزه در اکثر هواپیما های مدرن برای کنترل پرواز هواپیما از این فرامین استفاده می شود.

ELEVATOR

فرمان کنترلی ELEVATOR معمولا بر روی بال هواپیما ها قرار دارد. این فرمان برای کنترل هواپیما در محور ROLL و همچنین بلند شدن از روی زمین ( TAKE OFF ) و نشستن مجدد بر روی زمین ( LANDING ) به کار گرفته می شود.

هواپیما برای چرخش نیاز دارد تا ELEVATOR های خود را به صورت معکوس نسبت به یکدیگر به کار ببرد به این صورت که برای چرخش به سمت راست ELEVATOR بال راست به سمت بالا و ELEVATOR بال چپ به سمت پایین تغییر وضعیت می دهند. این تغییر وضعیت باعث تغییر مسیر حرکت هوا بر روی بال و یا همان ایرفویل هواپیما شده و هواپیما به سمت راست خواهد چرخید.

 همچنین برای برخاستن از روی زمین و یا اصلاحا تیک اف بایستی هردو ELEVATOR به سمت پایین تغییر وضعیت داده و برای نشستن مجدد بر روی زمین یا همان لندینگ هر دو ELEVATOR می بایست به سمت بالا تغییر وضعیت دهند تا مسیر حرکت هوا بر روی بال تغییر کرده و به ترتیب باعث افزایش و کاهش نیروی تراست ایجاد شده توسط ایرفویل گردد.

EILERON

فرمان EILERON نیز برای کنترل محور PITCH در هواپیما به کار می رود. بدین صورت که با تغییر وضعیت آن به سمت پاییین  زاویه هواپیما به سمت پایین و با تغییر وضعیت آن به سمت بالا زاویه هواپیما به سمت بالا تغییر می کند.

RUDDER

هواپیما برای تغییر جهت و گردش به طرفین از فرمان RADER استفاده می کند که اصطلاحا به آن YAW دادن به هواپیما می گویند.این فرمان بر خلاف دو فرمان قبلی به صورت عمودی در انتهای بدنه هواپیما نصب می شود. بدین صورت که با حرکت آن به سمت راست هواپیما به سمت راست گردش کرده و با حرکت آم به سمت چپ هواپیما به سمت چپ گردش خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “بررسی نحوه پرواز هواپیما های بال ثابت و عملکرد آن ها

  1. علی گفت:

    ممنون از سایت بسیار خوبتون میشه به جرعت گفت بهترین سایت تو این حوضه هستید
    عالی دارید عمل میکنید و ممنون از مشاورینتون که از جون و دل ادمو راهنمایی میکنند تا مشکل حل بشه

    1. مدیر سایت گفت:

      ممنون دوست عزیز خوشحال هستیم که رضایت شما را جلب کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *