آموزش, موتور و ملخ و اسپید کنترل

معرفی پروتکل ONESHOT125 در اسپید کنترل و بررسی معایب و مزایای آن

ONESHOT125 جزو پروتکل های ارتباطی بین اسپید کنترل و فلایت کنترل بوده و از خانواده پروتکل های ONESHOT است که نسبت به PWM  سریع تر بوده و  توانست در زمان خودش به مرور جای این پروتکل ارتباطی را بگیرد.

در این مقاله به معرفی پروتکل ONESHOT125  پرداخته و نحوه نصب و فعال سازی این پروتکل بر روی اسپید کنترل را به شما آموزش می دهیم.

پروتکل ارتباطی اسپید کنترل ها

پروتکل های ارتباطی در اسپید کنترل برای برقرای ارتباط بین اسپید کنترل ( ESC ) و فلایت کنترلر ( FC ) جهت تنظیم سرعت چرخش موتورها استفاده می شود. این پروتکل ها بر پایه سیگنال های PWM می باشد. بازه استفاده  این سیگنال ها بین 100 میلی ثانیه تا 200 میلی ثانیه می باشد( میزان تراتل بین 0 تا 100 درصد ).اما به دلیل سرعت پایین سیگنال های PWM استفاده از این پروتکل بسیار کم شده و پروتکل های جدید تری مانند ONESHOT125 جایگزین آن ها شده اند.

برای اطلاع از سیار پروتکل های مورد استفاده بین اسپید کنترل و فلایت کنترلر می توانید مقاله مربوط را در این قسمت مطالعه کنید.

پروتکل ارتباطی ONESHOT چیست

پروتکل ارتباطی oneshot  که oneshot125  نیز زیر مجموعه آن محسوب میشود پروتکل سریع تری نسبت به PWM  است. پروتکل oneshot  به این پروتکل به دلیل استفاده از پالس هایی با طول کوتاه تر سرعت انتقال داده بالاتری داشته و به همین دلیل باعث عملکرد بهتر موتور های شما خواهد شد. با ورود این پروتکل  سیگنال های ارسالی به اسپید کنترل ها با ضرایب PID همگام سازی شد تا میزان کارایی و عملکرد موتور ها را بهبود بخشد.

استفاده از پروتکل ONESHOT125

برای استفاده از پروتکل ONESHOT125  نیاز دارید تا این قابلیت را در فلایت کنترلر خود  فعال کرده و اخرین فریمور BLHELI را بر روی اسپید کنترل خود نصب کنید.در ادامه به بررسی دلایل برتری پروتکل ONESHOT125 نسبت به PWM پرداخته و نحوه فعال سازی و راه اندازی این پروتکل را به شما آموزش خواهیم داد.

نحوه عملکرد سیستم ارتباطی اسپید کنترل در بهبود عملکرد کواد کوپتر

فلایت کنترلر ها دارای یک حلقه کنترل کننده اصلی هستند که مقادیر دریافتی از سنسور هایی نظیر جایرو و شتاب سنج را دریافت کرده و پس از اعمال محسبات آن ها را تبدیل به مقادیر خروجی موتور براشلس ها می کند. این مقادیر خروجی برای پیاداری کواد کوپتریا مولتی روتور و همچنین اعمال دستورات دریافتی از رادیو کنترل به صورت پیوسته و داعمی به اسپید کنترل ارسال می شود.

اسپید کنترل نیز به محض دریافت این مقادیر از طریق پالس های PWM و یا ONESHOT و یا سایر پروتکل های موجود این مقادیر را تبدیل به مقادیر قدرت خروجی موتور ها می کند.

اما ارسال مقادیر خروجی از فلایت کنترلر به اسپید کنترل نیازمند صرف زمان کوتاهی ( در حد میلی ثانیه ) است و در صورتی که پالس های ارسالی اطلاعات جدیدی را از فلایت کنترلر دریافت نکنند همان مقادیر قدیمی را به اسپید کنترل ارسال خواهند کرد.

هرچه سرعت پردازش فلایت کنترلر بالاتر بوده و سرعت ارسال اطلاعات از فلایت کنترلر به اسپید کنترل بیشتر شود ، وضعیت تعادلی و عکس العمل کواد کوپتر نسبت به دستور های ارسالی بیشتر خواهد بود.

با توجه به کوتاه تر بودن پالس های پروتکل ONESHOT125 سرعت ارسال داده از فلایت کنترلر به اسپید کنترل بالا رفته و این امر باعث بهبود عمکلرد پروازی کواد کوپتر یا مولتی روتور شما خواهد شد.

در زیر تصویری مبنی بر مقایسه سرعت ارسال داده بین دو پروتکل Standard PWM و ONESHOT125 را مشاهده می کنید.

مزایا استفاده از پروتکل ONESHOT125

یکی دیگر از را های بهبود عملکرد موتور براشلس ها همگام سازی و هماهنگ سازی داده های خروجی فلایت کنترلر و سرعت ارسال داده از فلایت کنترلر به اسپید کنتر است. به این صورت که اگر بتوانیم زمان ارسال داده از فلایت کنترلر به اسپید کنترل را با زمان خروج اطلاعات جدید از حلقه کنترل فلایت کنترلر هماهنگ کنیم دیگر نیازی به استفاده از سرعت بالای انتقال داده نخواهیم داشت و می توانیم با هر بار ارسال داده اطلاعات جدیدی را به اسپید کنترل  ارسال کنیم.

پروتکل ONESHOT125 دارای این ویژگی هست که صرفا با دریافت اطلاعات جدید از فلایت کنترلر دستوری را به اسپید کنترل بفرستد و دیگر نگران ارسال دستور های قدیمی و متداوم به اسپید کنترل نیستیم . با این ویژگی هر پیام ارسالی از طریق پروتکل ONESHOT125 دارای مقادیر اطلاعات جدیدی برای اسپید کنترل می باشد. همچنین به دلیل کوتاه تر بودن طول سیگنال های ارسالی در پروتکل ONESHOT125  سرعت انتقال داده از فلایت کنترلر به اسپید کنترلر نیز بیشتر خواهد بود.

نحوه فعال سازی پروتکل ONESHOT125

همانطور که گفته شد برای استفاده از پروتکل ONESHOT125 در اسپید کنترل ، باید از پشتیبانی اسپید کنترل خود از این پروتکل مطمعا شوید و اخرین ورژن فریمور BLHELI را بر روی اسپید کنترل خود نصب کنید.همچنین نیاز دارید تا از آخرین ورژن فریمور بر روی فلایت کنترلر خود استفاده کنید تا مطمعا شوید فلایت کنترلر شما نیز این پروتکل را به خوبی پشیتبانی می کند.

اسپید کنترل ها و فریمور هایی که ONESHOT125 را پشتیبانی میکنند

اسپید کنترل هایی که از نسخه BLHELI rev 13.0 و نسخه های جدید تر آن استفاده می کنند این پروتکل را به خوبی پشتیبانی خواهند کرد. همچنین نسخه های جدید  اسپید کنترل های  SIMONK نیز از این پروتکل پشتیبانی می کنند.

 فلایت کنترل ها و فریموری هایی که از ONESHOT125 پشتیبانی می کنند

تمامی فلایت کنترلر هایی که سازگاری کامل و بدون نقص را با آخرین ورژن فریمور های BetaFlight ، Cleanflight ، Raceflight و KISS دارند به راحتی این پروتکل  را پشتیبانی خواهند کرد.

نحوه فعال کردن  پروتکل ONESHOT125 در نرم افزار بتافلایت

برای فعال کردن و راه اندازی پروتکل ONESHOT125 در نرم افزار بتافلایت یا به اصطلاح BetaFlight Configuration  موارد زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • تمامی منبع تغذیه های متصل به اسپید کنترل های خود را قطع کنید.
  • کابل USB را به  اسپید کنترل خود متصل کنید.
  • در نرم افزار بتافلایت وارد تب CLI شوید و مقادیر زیر را وارد کنید.

feature ONESHOT125

save

  • بعد از انجام تنظیمات منبع تغذیه اسپید کنترل را نصب کنید.

کالیبره کردن پروتکل ONESHOT125

مراحل کالیبره کردن پروتکل ONESHOT125 نیز مانند سایر پروتکل های اسپید کنترل است.

برای اطلاع از نحوه کالیبره کردن اسپید کنترل مقاله مربوط به این مطلب را در این قسمت مشاهده کنید.

در زیر نیز ویدئویی جهت مشاهده مزایا استفاده از پروتکل ارتباطی ONESHOT125 برای شما قرار داده شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *