آموزش, باتری و تجهیزات وابسته

شارژ باتری لیتیوم پلیمر سایز کوچک در فضای آزاد با استفاده از یک باتری بزرگ تر

در این مقاله قصد داریم تا درمورد نحوه شارژ باتری های لیتیوم پلیمر سایز کوچک در فضای باز با استفاده از یک باتری لیتیوم پلیمر بزرگ تر و به صورت موازی و همزمان صحبت کنیم.با استفاده از این روش تایم پروازی شما بسیار بالاتر رفته و دیگر نیازی نیست به دلیل کم بود باتری پرواز خود را نیمه کاره رها کنید.

چرا از این روش برای شارژ باتری استفاده می کنیم؟

یکی از مشکلاتی که پایلوت ها و سایرین در استفاده از کواد کوپتر ها و مولتی روتور ها دارند عدم امکان شارژ باتری های لیتیوم پلیمر سایز کوچک و متوسط درفضای باز و محل پرواز و بدون درد سر است. این امر باعث کاهش پرواز کواد کوپتر ها و ایجاد مشکلات زیادی برای پایلوت ها می شود.

 پایلوت ها برای جبران این کمبود باتری و افزایش تایم پرواز کواد کوپتر خود گاها از باتری های لیتیوم پلیمر بزرگ تر و کواد کوپتر های سایز کوچک استفاده کرده و یا برای پرواز باتری های بیشتری را با خود در محل پرواز همراه می کنند که این کار هزینه و درد سر های زیادی را نسبت به شارژ مجدد آن ها در بر خواهد داشت

پکیج مورد استفاده در شارژ باتری ها

برای شارژ باتری های لیتیوم پلیمر سایز کوچک و متوسط خود در فضای باز با استفاده از یک باتری بزرگ تر نیاز دارید تا پکیج کوچکی را برای این کار آماده کنید. در زیر وسایل مورد نیاز و در عین حال پیشنهادی را برای ساخت این پکیج را برای شما لیست کرده ایم:

  • شارژر iSDT SC-200.
  • باتری لیتیوم پلیمر 6 سل و 10000 میلی آمپر.
  • مبدل سوکت اتصال XT90 به XT60 .
  • برد شارژ موازی
  • ولتاژ چکر

با استفاده از این قطعات و وسایل می توانید پکیج کوچکی مانند پکی موجود در شکل زیر را ساخته و به راحتی باتری های خود را بدون درد سر در محل پرواز شارژ کنید.

چطور باتری ها را شارژ کنیم؟

برای شارژ باتری های لیتیوم پلیمر سایز کوچک در محل با صرف کمترین زمان و کمترین درد سر بهتر است آن ها را به صورت موازی و به صورت همزمان با یکدیگر شارژ کنید. به این دلیل که باتری های شما همه از یک نوع و یک مدل و با یک ظرفیت خاص هستند می توانید به راحتی و بدون درد سر آن ها را به طور همزمان در فضای باز با یکدیگر شارژ کنید.

برای اطلاع از نحوه شارژ موازی و همزمان باتری های لیتیوم پلیمر و قوانین مربوط به این روش مقاله مربوط به آن را در این قسمت مشاهده کنید.

بهتر است باتری ها بین زمان تخلیه و شارژ مجدد در حدود 20 دقیقه استراحت داده شوند تا از خرابی ، داغ شدن بیش از حد  و فشار بیش از حد به باتری جلوگیری شود.

برای دریافت بهترین نتیجه و بالاترین راندمان در صرف زمان و استفاده بهینه از باتری ها می توانید از جدول زیر استفاده کنید.برای مثال جدول زیر نحوه استفاده شما از 8 باتری به صورت دو به دو و ترتیب شارژ کردن آن ها را به شما نشان خواهد داد.

نکته:

جدول بالا مثالی برای درک بهتر نحوه شارژ و استفاده از باتری های لیتیوم پلیمر به صورت مداوم است. در صورت که کواد کوپتر و یا مولتی روتور شما باتری های بیشتری را به طور همزمان نیاز دارند و یا تعداد باتری های همراه شما کمتر و یا بیشتر از تعداد گفته شده است ، می توانید الگوی ذکر شده در باتری را با توجه به نیاز خود تغییر دهید.

انتخاب باتری بزرگ برای شارژ

برای انتخاب باتری یک باتری بزرگ جهت شارژ باتری های لیتیوم پلیمر سایز کوچک نیاز دارید تا انرژی باتری را محاسبه کنید برای محاسبه انرژی باتری بر حسب وات بر ساعت ( W/H ) می توانید از فرمول زیر استفاده کنید.

انرژی داخلی باتری بر حسب وات بر ساعت = ولتاژ هر سل x ظرفیت باتری

 برای مثال شما می توانید با یک باتری 6 سل و 10000 میلی آمپر 10 باتری 4 سل و 1500 میلی آمپر را شارژ کنید.

25.2 x 10000 / (16.8 x 1500) = 10

پس با احتساب اینکه شما 8 باتری شارژ شده کوچک به همراه این باتری بزرگ را با خود به محل پرواز ببرید در انتها 18 باتری کوچک را با کمترین درد سر می توانید مصرف کنید.

انتخاب شارژر مناسب

برای استفاده از این روش شارژ باتری های لیتیوم پلیمر سایز کوچک با استفاده از باتری بزرگ تر نیاز دارید تا از شارژری مناسب این کار استفاده کنید. شارژر های مورد استفاده این روش باید ویژگی استفاده از برق DC را داشته و بازه ولتاژ بالایی را نیز داشته باشند.

شارژر های پیشنهادی برای این کار ، شارژر های iSDT  مدل SC608،  Q6و SC620می باشند.

مزایای شارژ باتری لیتیوم پلیمر در فضای باز با باتری بزرگ تر

استفاده از این روش شارژ علاوه بر سریع تر بودن بی درد سر بودن مزایای دیگری نیز دارد که به بررسی آن ها می پردازیم.

شارژ باتری با این روش ارزان تر است

با استفاده از این روش طبق گفته های قبل شما 18 باتری لیتیوم پلیمر 4 سل و 1500 میلی آمپر خواهی داشت. استفاده از این روش و ساخت این پکیج شارژ بسیار ارزان تر از خرید 10 باتری لیتیوم پلیمر 4 سال و 1500 میلی آمپر است.

با استفاده از باتری های بیشتر تعداد دفعات استفاده از هر باتری کاهش می یابد اما شایان به ذکر است که باتری ها در صورت استفاده نشدن نیز بر اثر گذشت زمان کهنه شده و کارایی خود را از دست می دهند. پس اگر از باتری های زیادی استفاده می کنید و حتی از آن ها استفاده هم نمی کنید باتری ها خود به خود به مروز زمان خراب شده و باعث ایجاد ضرر زیادی برای شما خواهند شد.

انعطاف پذیری این روش

حمل 18 باتری کامل شارژ شده با خود کار خطرناکی است و احتمال ایجاد اتفاقات ناگوار را به مراتب بالاتر خواهد برد. به این دلیل که این باتری ها در پرواز ها استفاده می شوند و احتمال آسیب دیدگی آن ها بسیار زیاد است ، نگه داری و مراقبت از 18 باتری کار بسیار مشکل تری نسبت به 8 باتری کوچک و یک باتری بزرگ است که معمولا ثابت بوده و دچار آسیب دیدگی نمی شود.

به علاوه در صورتی که باتری ها طی زمان زیادی با شارژ کامل نگه داشته شوند نیز باعث آسیب دیدگی باتری ها خواهد شد و در صورتی که شما از تمام باتری هایتان استفاده نکنید این باتری ها در طول زمان دچار آسیب دیدگی شده و دوره سلامتی آن ها بسیار پایین خواهد آمد.

همچنین با استفاده از این روش شما توانایی شارژ انواع باتری ها از جمله باتری رادیو کنترل و دوربین FPV و نمایشگر خود را نیز خواهید داشت.

قابل حمل بودن

وزن حدودی این پکیج شارژ با احتساب تمام باتری ها چیزی در حدود 3.1 کیلوگمر خواهد بود در صورتی که وزن 18 باتری لیتیوم پلیمر کوچک حدود 3.5 کیلوگرم می باشد.

علاوه بر وزن کمتر حمل 18 باتری حجم قابل توجهی از فضای شما را اشغال خواهد کرد در صورتی که این پکیج به همراه باتری ها بسیار کوچک تر بوده و به راحتی قابل حمل خواهند بود.

معایب و محدودیت های شارژ باتری با این روش

این روش ممکن است برای همه جذاب نبوده و دارای مشکلاتی نیز باشد. در زیر موارد کوچکی از محدودیت های استفاده از این روش رابیان می کنیم:

  • در صورتی که شارژر شما خروجی باتری لیتیوم پلیمر را پشتیبانی نمی کند نیاز دارید تا یک شارژر جدید تهیه کنید.
  • این روش شارژر برای افرادی که در هر پرواز باتری های زیادی را مصرف می کنند مناسب است و در صورتی که نیازی به استفاده از باتری های زیاد در هر بار پرواز ندارید ، این روش نیز برای شما مناسب نخواهد بود.
  • برای شارژ موازی باتری ها نیاز دارید تا تنها باتری هایی با ولتاژ یکسان و برند و تعداد سل های یکسان را به صورت موازی شارژ کنید.پس در پرواز ها باید توجه زیادی به نحوه استفاده از باتری ها و میزان تخلیه شدن آن ها توجه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *