آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

سری آموزش های راه اندازی و تنظیمات رادیو کنترل های FRSKY ( قسمت هفتم )

در بخش هفتم از سری مقالات آموزش و راه اندازی و معرفی صفحات تنظیمات رادیو کنترل های FRSKY با شما هستیم. در این بخش از آموزش ها قصد داریم تا به معرفی صفحات Output و Curves و نحوه تنظیم آن ها بپردازیم.

جهت بازدید و مطالعه سایر مقالات از این سری آموزش ها می توانید به این قسمت مراجعه کنید.

صفحه Output در رادیو کنترل های FRSKY

در بخش های قبل به بررسی و راه اندازی صفحات MIXER ، Input در رادیو کنترل های FRSKY و… پرداختیم و در آن ها به شما نحوه تنظیم سیگنال های ورودی ، ارتباط این سیگنال ها و کانال های رادیویی با یکدیگر و به صورت کلی تنظیم نحوه اطلاع رسانی و دستور دهیی به پرنده را آموزش دادیم.

صفحه Output در واقع فصل مشترک و رابطی میان دنیای مجازی تنظیمات ما در رادیو کنترل و عملکرد این تنظیمات و دستورات در دنیای واقعی و بر روی پرنده و مولتی روتور خود می باشد. به صورت واضح تر می توان گفت در این صفحه قصد داریم تا تنظیمات اعمالی در صفحات قبل را با مدل واقعی و تاثیر آن ها بر روی فرامین مولتی روتور یا هواپیمای بال ثابت خود تطبیق دهیم.

برای دسترسی به تنظیمات و راه اندازی هر کانال در صفحه Output از رادیو کنترل های FRSKY نظیر رادیو کنترل های ترنیس ( TARANIS ) می بایست دکمه ENTER را برای چند ثانیه بر روی کانال مورد نظر نگه دارید و سپس گزینه EDIT را انتخاب کنید. در صفحه جدید شما شاهد پارامتر ها و گزینه های متفاوتی خواهید بود.در زیر به معرفی ، بررسی و توضیح عملکرد هرکدام از این پارامتر ها خواهیم پرداخت.

این پارامتر ها عبارت اند از:

NAME : در این قسمت می توانید نامی کوتاه برای تنظیمات خود در نظر بگیرید این نام در صفحه MIXER ، Channels و Failsafe Settings هنگامی که شما بر روی کانال مورد نظر باشدی نمایش داده خواهد شد.

Sbtrim : در این قسمت از تنظیمات output رادیو های FRSKY نیز می توانید مقدار انحراف و یا Trim را برای دستور خروجی کانال مورد نظر مشخص کنید.

پارامتر های Min و Max : پارامترهای Min و Max برای محدود کردن کانال مورد نظر در بازه خاصی است که مقدار ان از 100- تا 100+ می باشد. این محدودیت اعمالی بر روی دستور های ارسالی از کانال مورد نظر به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد و عوض نخواهد شد . یعنی هیچ یک از سایر تنظیمات و محدودیت های اعمالی در صفخات دیگر بر روی محدودیت اعمال شده در این قسمت تاثر نخواهد گذاشت چرا که تنظیمات این صفحه بر سایر تنظیمات ارجعیت دارد.

Direction : این پارامتر از تنظیمات رادیو کنترل نیز برای تایین جهت جرخش سروو ها و برعکس کردن چرخش آن در صورت لزوم می باشد.

PPM Center : این قسمت برای تعیین مرکز و نقطه صفر سروو مورد نظر در دستورات ارسالی کانال می باشد. عمل کردن این قسمت نیز شبیه Subtrim و در واقع تریم کردن دستورات است با این تفاوت که اگر نقطه مرکزیه سروو در این قسمت تغییر کند تغییرات اعمال شده دیگر در صفحه Channel قابل مشاهده نخواهد بود.

Subtrim Mode : پارامتر Subtrim Mode از تنظیمات رادیو کنترل های FRSKY نیز برای تظبیق و تنظیم Trim های اعمالی به دستورات خروجی می باشد. این پارامتر دارای دو حالت پیش فرض و = می باشد. در صورتی که این پارامتر را بر روی حالت پیش فرض قرار دهید با تغییر مرکز صفر سروو و Trim دادن به دستورات ، دستورات صرفا در بازه مینیمم و ماکسیمم تعیین شده در پارامتره ای بالاتر حرکت خواهد کرد.

این کار باعث بهم خوردن تساوی بین نیمه مثبت و نیمه منفی دستورات اعمالی می شود. برای مثال با حرکت دادن نقطه صفر به سمت منفی ها دستورات اعمالی شما از 100- تا صفر بازه کمتری بوده و بالعکس تغییرات دستورات از 100+ تا صفر به بازه گسترده تری تبدلی خواهد شد.

این امر ممکن است برای شما درد سر ساز شود چرا که بخشی از دستورات شما در رادیو با توجه به بازه گسترده تر به آرامی اعمال شده و بخش دیگر با سرعت زیاد بر دستورات خروجی تاثیر گذار خواهد بود.

اما با قرار دادن Subtrim Mode بر روی مقدار = ، در صورت اعمال Trim ها و تغییرات بر روی نقطه صفر در رادیو بازه توازن و قرینه بودن بازه دستورات اعمالی تغییر نخواهد کرد. این پارامتر بازه محدودیت دستورات اعمالی را باتوجه به Trim اعمال شده همواره به صورت قرینه نگه خواهد داشت و از بهم ریختگی و کم و زیاد شدن بازه دستورات برای هر سمت منفی یا مثبت جلوگیری خواهد کرد.

برای مثال اگر شما نقطه صفر را در رادیو به سمت بازه منفی و بر مقدار 10 – حرکت دهید و Subtrim Mode شما بر روی = قرار داشته باشد ، بازه اعمال مثبت شما به دلیل کاهش بازه منفی ها و ایجاد تقارن بین دستورات هیچ گاه به ماکسیمم مقدار خود نخواهد رسید و حد اکثر تا مقدار 90+ و برابر با بازه منفی ها حرکت خواهد کرد.

در زیر نیز نموداری نمادین را برای درک بهتر پارامتر ها و تغییرات اعمالی آن ها بر روی بازه دستورات مشاهده می کنید.

صفحه Curves

منحی ها یا به اصطلاح Curves در تنظیمات رادیو کنترل های FRSKY نقش بسیار مهمی داشته و کاربرد فراوانی دارند. از جمله این کاربرد ها می توان در تنظیم هرچه بهتر MIXER ها و Output دستورات اشاره کرد.

در صفحه Curves از تنظیمات رادیو کنترل 16 منحنی مختلف برای تعریف کردن و تنظیم کردن وجود دارد. این منحنی ها انواع مختلفی ازجمله منحنی های 3 تا 17 نقطه ای (نقاط قابل تغییر برای منحنی که هرچه تعداد این نقاط بیشتر باشد منحنی دقیق تر تنظیم می شود )و مختصات X ثابت و یا مختصات X قابل تعریف دارند که هر کدام بسته به توع کاربرد و نیاز قابل استفاده هستند. در این منحنی ها با پارامتر هایی قابل تنظیم و تغییر هستند.

پارامتر های مورد استفاده در این قسمت عبارت اند از :

x>0, x<0 : تنظیم و انتخاب این نماد ها در صفحه Curves به معنی این سات که اگر مقدار ورودی در رادیو کنترل مثبت بود عکس العمل نشان دهد ، اگر منفی بود به ورودی برگردد و در غیر این صورت صفر باشد.

|x| : در صورت استفاده از این نماد مقدار قدر مطلق ورودی باز گردادنده خواهد شد.

f>0, f<0 : اگر ورودی رادیو کنترل مثبت بود عکس العمل نشان داده ، اگر منفی بود آن را به مقدار 100% f رسانده و در غیر این صورت منفی خواهد بود.

|f| : اگر مقدار ورودی رادیو منفی بود آن را به %100- و اگر مثبت بود به مقدار %100+ تغییر می دهد.

نکته:

همچنین می‌توانید برای منحنی رادیو کنترل خود در این قسمت نام کوتاهی تایین کنید و نوع منحنی را تنظیم کنید.

در قسمت‌های بعدی به بررسی سایر صفحات تنظیم و راه اندازی رادیو کنترل های FRSKY خواهیم پرداخت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *