آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

سری آموزش های راه اندازی و تنظیمات رادیو کنترل های FRSKY ( قسمت ششم )

در این قسمت از سری مقاله های آموزش راه اندازی و تنظیمات رادیو کنترل های FRSKY با شما هستیم همراه با توضیح بخشی دیگر از صفحات تنظیمات این دسته از رادیو کنترل ها. در این بخش به معرفی صفحه میکسر ( MIXER ) در رادیو کنترل FRSKY خواهیم پرداخت.

صفحه میکسر ( MIXER ) در رادیوکنترل FRSKY

همچنین برای بهره بیشتر ، این سری مقالات را از ابتدا در این قسمت مطالعه کنید.

صفحه تنظیمات میکسر ( MIXER ) در رادیو کنترل FRSKY به شما این امکان را می دهد که دستورات ورودی را با یکدیگر مخلوط کرده و یک خروجی با دو یا چند دستور داشته باشید. OPENTX در رادیوکنترل های FRSKY هیچ گونه توابع از پیش تعیین شده ای برای میکسر تعریف نکرده است و شما برای میکس کردن دستورات ورودی باید خودتان آن ها را طراحی کنید. همچنین دستوراتی که برای میکس کردن استفاده می کنید حتما نباید نوع یا وضعیت خاصی داشته باشند و شما هر کدام از دستورات ورودی دلخواه خود را می توانید با هم میکس کرده و از آن خروجی بگیرید. در حقیقت میکسر زمانی به درد شما می خورد که شما بخواهید با وارد کردن یک دستور دو یا چند دستور خروجی داشته باشید.

توضیحات بیشتر

در صفحه میکسر شما با کانال های زیادی سروکار دارید که هر کدام از این کانال ها خروجی هستند. برای مثال کانال یک می توانید برای سروو در گیرنده شما باشد ( با تنظیمات پیش فرض پروتکل ). هر خط از میکسر باعث برقراری ارتباط بین یک ورودی و کانال می باشد.

در رادیو کنترل ها ورودی های زیادی داریم. این ورودی ها می توانند شامل استیک ها ، ولوم ها ، خروجی های Heli Mixer ، سوییچ های موجود و غیره باشند که شما در میکسر می توانید هر تعداد از آن ها را با هم ترکیب  کرده و به یک یا چند کانال خروجی اختصاص دهید. در حالت پایه تمامی ورودی ها از %100- تا %100+ کار می کنند. سویچ های سه وضعیته می توانند فقط سه حالت %100- ، 0 و %100+ را دارا باشند. سویچ های دو وضعیته نیز فقط می توانند %100- یا %100+ باشند.

اگر شما می خواهید یک سروو به دو پین گیرنده متصل بوده و برای مثال با محور elevator نیز کنترل شود ، می توانید به راحتی یک ورودی در میکسر بر روی یک کانال خالی با دستور Ele وارد کنید.

شما می توانید تعداد عملیات مختلف و تعداد ورودی های مختلف را با هم ترکیب کرده و آن را در کانال دلخواه خود در میکسر انتخاب کنید. برای ساخت یک خط جدید در میکسر نیز می توانید دکمه enter را نگه دارید و insert Before/after را انتخاب کنید.

نکته :

توجه داشته باشید هر کدام از خط های میکسر که فعال باشند به صورت Bold در این صفحه نشان داده می شوند و این به شما برای تفکیک دستورات کمک خواهد کرد.

در هر خط از میکسر پارامتر های مختلفی قابل استفاده هستند : شما می توانید یک نام برای هر خط انتخاب کنید. همچنین می توانید Weight یا مقدار ورودی را به درصد ( % ) مشخص کنید. یعنی چه میزان از دستور ورودی می تواند در میکسر ترکیب شود ، که این مقدار از %100- تا %100+ می تواند تنظیم شود. همچنین باید توجه داشته باشید که منفی بودن این میزان باعث عکس شدن مقدار دستور ورودی شما می شود.

همچنین آفست ( انحراف ) در مقدار ورودی نیز قابل تنظیم است. می توانید برای این کار از تریم استفاده کنید. برای استیک ها می توانید از تریم پیش فرض آن ها استفاده کنید اما استفاده از تریم های دیگر نیز برای هر استیک قابل انجام است. برای ورودی های دیگر نیز تریم به صورت پیش فرض غیر فعال است اما در صورت نیاز آن ها را نیز می توان فعال کرد.

در قسمت Mode خط هایی که در صفحه میکسر می خواهید فعال باشد را می توان انتخاب کرد.

در قسمت Warning شما می توانید از یک سویچ ( فیزیکی یا مجازی ) برای فعال کردن یک خط میکسر استفاده کرده و پخش یک صدای هشدار در هنگام فعال شدن آن تنظیم کنید.

تنظیمات Multiplex چگونگی تعامل خط میکسر فعلی با دیگران را در همان کانال مشخص می کند. تنظیمات Multiplex سه حالت دارد :

  • Add : این گزینه خروجی خود را به میکسر اضافه می کند.
  • Multiply : نتیجه خطوط بالا را در خروجی ضرب می کند.
  • Replace : هر کاری که قبل از آن انجام شده است جاگزین خروجی می کند.

ترکیب این عملیات امکان ایجاد عملیات پیچیده ریاضی را فراهم می آورد. پاسخ خروجی نیز با توجه به تغییر ورودی می تواند به تأخیر بیفتد ( Delay ) و یا کند ( Slow ) شود.

به عنوان مثال Slow می تواند برای کند کردن سرعت جمع شدن یا باز شدن سروو مورد استفاده قرار گیرد.

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *