آموزش, دوربین عینک و مانیتور, فلایت کنترل و سیستم های مرتبط

تنظیم فرستنده ویدئویی از طریق OSD با فرستنده های SmartAudio و Tramp

 کنترل فرستنده تصویر که بعضا آن را تله متری فرستنده تصویر نیز می گویند ، به شما اجازه تنظیم فرستنده ویدئویی از طریق OSD با فرستنده های SmartAudio و Tramp را می دهد . شما می توانید تنظیماتی مانند کانال ها و میزان توان خروجی فرستنده ها ویدئویی را با استفاده از OSD بتافلایت و یا LUA Script در رادیو Taranis ها تغییر دهید .

با استفاده از این روش دیگر نیازی به کلنجار رفتن با دکمه ها و سویچ های مختلف ندارید .

مزایای تغییر تنظیمات فرستنده های ویدئویی از طریق OSD

تنظیم فرستنده های ویدئویی از راه دور و با استفاده از رادیو کنترل راحت تر است . شاید در نگاه اول استفاده از این روش آنقدر ها هم ساده به نظر نرسد . اما تغییر تنظیمات فرستنده ویدئوی از طریق OSD با فرستنده های SmartAudio و Tramp راهی بسیار ساده و پرکاربرد است .

یکی از موارد استفاده این روش در مسابقات کوادکوپتر های Race است . به این صورت که شما می توانید تنظیمات فرستنده ویدئویی خود را بدون نزدیک شدن به آن پس از کرش کردن تغییر دهید و اینگونه از ایجاد اختلال برای سایر پایلوت ها جلوگیری کنید .

محدودیت های تغییر تنظیمات فرستنده های ویدئویی از طریق OSD

یکی از مشکلات کنترل فرستنده ویدئویی با OSD این است که برای تنظیم ویدئویی خود باید حتما روی کانال صحیح فرستنده ویدئوی خود باشید . در غیر این صورت شما باید از طریق گیرنده ویدئویی خود کانال مربوط به فرکانس فرستنده را پیدا کنید .

به همین دلیل است که استفاده از LUA Script بر روی رادیو کنترل Taranis برای تنظیم کردن فرستنده ویدئویی راه آسان تری می باشد . چرا که برای استفاده از این روش نیازی به دانستن کانال فرستنده ویدئویی خود ندارید .

فرستنده های ویدئویی که کنترل فرستنده ( VTX Control ) را پشتیبانی می کنند

در حال حاضر تعداد فرستنده های تصویری که اجازه تنظیم را از طریق پروتکل کنترل فرستنده ( VTX Control ) می دهند بسیار محدود است و اکثر فرستنده های تصویر تنظیمات فرستنده ویدئویی خود را از طریق LUA Script رادیو Taranis ها یا منوی OSD در بتافلایت انجام می دهند .

در زیر چند مورد از انواع فرستنده های ویدئویی که این پروتکل را برای تنظیم فرستنده ویدئویی از طریق OSD بتافلایت یا LUA Script در رادیو Taranis ها پشتیبانی می کنند را نام برده ایم :

Tramp :

  • Tramp HV
  • Matek VTX HV
  • Holybro Atlatl HV
  • FuriousFPV Stealth Race

SmartAudio :

  • TBS Unify Pro
  • AKK X2, X2P, FX2, FX3

اتصالات سخت افزاری

اتصال سیم پروتکل در انواع فرستنده های ویدئویی مختلف یکسان است . تنها تفاوت موجود در آن ها این است که نام پین مورد نظر برای سیم پروتکل ممکن است متفاوت باشد . در فرستنده های ویدئویی پین اتصال تله متری را با نام Telemetry و پین اتصال SmartAudio را با نام Audio یا S-Audio مشخص کرده اند .

برای اتصال این پروتکل به OSD نیز عموما از پین UART استفاده می کنند .

تنظیمات در بتافلایت

در نرم افزار بتافلایت برای تنظیم وارد تب Port شده و در ستون Peripherals پروتکل مورد استفاده خود را از منوی کشویی انتخاب کنید .

نکته :

در ستون Peripherals در صورتی که ا زفرستنده های Unify Pro و AKK استفاه می کنید ، گزینه TBS SmartAudio را انتخاب کرده و در صورتی که از تله متری Tramp استفاده می کنید گزینه IRC Tramp را انتخاب کنید .

بد از تغییر ، تنظیمات را ذخیره کنید .

سپس به تب Configurator رفته و گزینه OSD را فعال کنید. پس از انجام این کار می توانید به راحتی به OSD دسترسی داشته و تنظیم فرستنده ویدئوی خود را به راحتی از طریق OSD انجام دهید .

دسترسی به تنظیمات فرستنده ویدئویی در OSD بتافلایت

برای ورود به منوی تنظیمات OSD و تنظیم آن باید تراتل را در وسط قرار داده ، سپس استیک Yaw را به سمت چپ و Pitch را به سمت بالا به صورت همزمان حرکت داده و نگه دارید .

در منو باز شده گزینه Features را انتخاب کنید . در صورت استفاده از SmartAudio و Tramp Telemetry می توانید به ترتیب گزینه های VTX SA و VTX TR را انتخاب کنید .

پس از انتخاب صفحه تنظیمات OSD شما به نمایش در خواهد آمد . در صورتی که صفحه نمایش داده شده خالی بود به معنی خطا و اختلال در سیستم سخت افزاری و یا اتصال پورت اشتباه است . برای رفع این مشکل می بایست اتصالات و نحوه تنظیم سخت افزاری خود را بررسی کنید . همچنین در صورتی که مشکل رفع نشد پورت UART دیگری را امتحان کرده و یا از SOFT SERIAL استفاده کنید .

محیط کاربری این صفحه بسیار راحت است و شما می توانید به راحتی تنظیمات فرستنده ویدئوی خود را انجام دهید . پس از ایجاد تغییرات برای ذخیره کردن آن ها گزینه Set را Confirm کنید .

چگونه تنظیمات فرستنده های ویدئویی را از طریق LUA Script در رادیو کنترل های Taranis انجام دهیم؟

برای انجام تنظیمات فرستنده های ویدئویی از طریق رادیو کنترل های Taranis نیاز دارید تا LUA Script را بر روی رادیو کنترل Taranis خود نصب کرده و از کار کردن صحیح تله متری SmartPort در کوادکوپتر خود اطمینان حاصل فرمایید .

بعد از نصب این مراحل می توانید به راحتی ضرایب PID و rate های خود را بر روی رادیو کنترل TARANIS خود تنظیم کنید .

مشکل عمل نکردن LUA script

اگر هیچ کدام از صفحات تنظیم را در LUA script رادیو کنترل خود مشاهده نمی کنید ممکن است به دلیل ایجاد مشکل در اتصالات و نصب SmartaaaAudio  و یا  Telemetry شما بوده و یا به دلیل اتصال پین اشتباهی باشد و اگر هیچ کدام از صفحات LUA script  برای شما به نمایش در نمی آید به دلیل مشکل  در پیکر بندی LUA script است و شما نیاز دارید تا برای رفع مشکل آن را آپدیت کنید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *