آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

تنظیم استیک گیمبال حرکتی در رادیو کنترل مدل TARANIS

تنظیم استیک گیمبال تاثیر بسیار زیادی در نحوه عملکرد پروازی شما خواهد گذاشت. در این مقاله قصد داریم تا نحوه نتظیم ( نرم تر کردن و یا سفت تر کردن ) استیک گیمبال رادیو کنترل TARANIS را با شما در میان بگذاریم.

چرا باید استیک گیمبال رادیو کنترل را تنظیم کنیم

تصور عمومی مردم در این است که صرفا با تنظیم ضرایب PID یا مقادیر EXPO می توانند پرواز خود را بهبود بخشند. اما در واقعیت عوامل زیادی در راحتی و بهبود پرواز کواد کوپتر و مولتی روتور تاثیر گذار هستند. یکی از این عوامل استیک های گیمبال رادیو کنترل هستند که تاثیر زیادی در بهبود عمکلرد پروازی شما خواهند داشت.

به این طریق که شما می توانید با سفت تر کردن و یا نرم تر کردن حرکت استیک ها آن ها را به صورت دلخواه خود و همانطور که راحت تر با آن کار می کنید تنظیم کنید.

در ادامه به بررسی و تنظیم استیک گیمبال در 3 رادیو کنترل  زیر می پردازیم:

  • تنظیم استیک گیمبال در رادیو کنترل TARANIS X9D-PLUS
  • تنظیم گیمبال M9 Hall در رادیو کنترل TARANIS X9D – PLUS
  • تنظیم گیمبال M7 Hall در رادیو کنترل TARANIS Q X7 , QX7S

تنظیم استیک گیمبال در رادیو کنترل TARANIS X9D

برای تنظیم استیک گیمبال باید این کار از داخل رادیو کنترل  انجام دهید.ابتدا 6 پیچ پشتی رادیو را باز کنید و به آرامی دو قسمت جلویی و پشتی رادیو کنترل را از یکدیگر جدا کنید.

در هنگام جدا کردن صفحه جلویی و پشتی رادیو کنترل مراقب باشید تا هیچ کدام از سیم های داخلی کشیده نشوند ، برای باز کردن دو صفحه نیاز به نیروی زیادی نیست پس در صورت گیر کردن دو صفحه ابتدا از اینکه هیچ کدام از کلید ها و قسمت ها مانع باز شدن نمی شوند اطمینان حاصل کنید.

رادیو کنترل ها را به طور عمومی می توان بسته به نوع استفاده تنظیم کرد برای مثال در رادیو کنترلی که در این آموزش مشاهده می کنید THROTTLE و YAW در بر روی استیک سمت چپ و ROLL و  PITCH  بر روی استیک سمت راست رادیو کنترل تنظیم شده اند و تمام گفته های زیر بر اساس این تنظیمات هستند.به این نوع تنظیم MODE 2 گفته می شود. در صورتی که تنظیمات رادیو کنترل شما با این تنظیمات متفاوت بود . به اصطلاح بر روی MODE دیگری تنظیم بود می توانید گفته های زیر را بسته به نوع تنظیمات رادیو کنترل خود تغییر دهید.

تنظیم استیک ها

میزان سفتی و نرمی استیک ها در رادیو کنترل با فنر هایی که در آن ها تعبیه شده انجام می شود. برای تغییر میزان سفتی این فنر ها باید پیچ مربوط به هر فنر را بسته به نوع نیاز سفت تر و یا شل تر کنید.با توجه به تنظیمات گفته شده پیچ مربوط به هر قسمت را از شماره 1 تا 5 برای شما معرفی کرده ایم.این نام گذاری عبارتند از :

  • پیچ شماره 1 مربوط به تنظیم چرخ دنده ای THROTTLE است.
  • با پیچ شماره 2 می توانید سفتی حرکت THROTTLE را تنظیم کنید.
  • پیچ شماره 3 مربوط به سفتی حرکت YAW  است.
  • پیچ شماره 4 مربوط به سفتی و یا نرم حرکت PITCH است.
  • و در نهایت پیچ شماره 5 نیز مربوط به سفتی حرکت ROLL می باشد.

تنظیم گیمبال M9 Hall

گیمبال جدید FRSKY که با نام M9 HALL  شناخته می شود دارای ویژگی ها و خصوصیات جالب و جدیدی است . این گیمبال معمولا به صورت جداگانه خریداری شده و نصب می شود. برای تنظیم این نوع از گیمبال نیز می توانید مانند روش قبل عمل کنید. برای درک بهتر موضوع می توانید تصویر زیر را مشاهده کنید.

تنظیم گیمبال M7 Hall در رادیو کنترل TARANIS QX7/QX7S

برای باز کردن رادیو کنترل ابتدا باید 4 پیچ را که دوتای آن ها در بالای رادیو و دو تای دیگر در قسمت باتری ها قرار  باز کنید و سپس طبق گفته های قبل به آرامی دو قسمت جلویی و پشتی رادیو کنترل را بدون کشیدن هیچ کدام از سیم ها باز کنید.

برای تنظیم استیک ها نیز می توانید طبق شکل زیر عمل کنید. به این صورت که با چرخاندن پیچ ها در جهت عقربه های ساعت فنر استیک ها نرم تر و شده و با چرخاندن در خلاف جهت فنر سفت تر خواهد شد.

نتیجه گیری

بعد از تنظیم استیک های رادیو کنترل طبق خواسته خود می توانید دوباره با مولتی روتور پرواز کنید .
در پرواز نهایی می توایند تاثیر این تنظیمات را بر عمکلرد خود در پرواز به وضوح مشاهده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *