آموزش, اخبار پهپاد ها

تاکسی پرنده هیدروژنی Skai شرکت Alakaei

شرکت Alakaei از یک طرح با عنوان مسافربری هوایی رونمایی کرد. در این طرح Skai که یک هگزاروتور با قابلیت پرواز عمودی و طراحی ای زیبا است به نمایش گذاشته شد که در ادامه به آن می پردازیم.

Skai  با استفاده از نیروی سوختی هیدروژن که دارای تراکم انرژی بسیاری زیادی است کار می کند، که باعث عقب راندن هگزاروتور های باتری دار می شود. این تاکسی پرنده که 5 نفر ظرفیت دارد تا مدت 4 ساعت یا مسافت 400 مایل یا 640 کیلومتر را می تواند بپیماید.

سوخت مصرفی Skai

استفاده از هیدروژن در صنعت خودرو نیازمند تحولی بزرگ است. اما ممکن است فقط یک جرقه صورت گیرد که صنعت حمل و نقل هوایی از Skai استفاده کند زیرا به آن نیاز دارد و برنامه ریزی آن در حال اجراست.

تکنولوژی باتری لیتیوم فعلی تراکم انرژی زیادی ندارد و مناسب استفاده در اینگونه پرنده های VTOL نیست و میزان بازدهی آن را محدود می کند.

هیدروژن به میزان 10 برابر گازوئیل تراکم انرژی دارد. البته اگر بتوان با ناکارآمدی تولید، حمل و نگه داری آن رو به رو شد. این مشکلات را می توان در یک مدل پرنده مشخص مدیریت کرد که نیازی به گسترش آن در کل شبکه جاده ای هوایی نباشد.

بدین ترتیب فناوری های Alakaei مبتنی بر ماساچوست روند 4 ساله ی خنده داری را در پی ساخت مسافربر هوایی هیدروژنی طی نموده. اما به صورت غیر قابل تصور اکنون پروژه Skai را در کالیفرنیا راه اندازی کرده است.  بر اساس مصاحبه ای با شرکت Socal Tech این شرکت تحت سرمایه گذاری فقط  یک سرمایه گذار است، که این پروژه را از طریق طراحی، توسعه، نمونه اولیه تولید کرده و اکنون در حال گرفتن لایحه ی صدور گواهی نامه FFA است.

استیو هانوی، مدیر عامل شرکت Alakaei می گوید به دلیل طراحی ساده و زیبای این تاکسی پرنده معتقد است تا پایان سال 2020 انجام این کار امکان پذیر باشد.

طراحی تاکسی پرنده Skai

این تاکسی پرنده ظاهری ساده و زیبا دارد؛ یک هگزاروتور دارای 6 موتور با ملخ های بزرگی از جنس کربن است ، که توسط DesignWorks (استودیو نوآوری طراحی BMW) طراحی شده. در این دستگاه coaxial props (دو موتور و ملخ در یک محور)، ducted fans، باله های کج و موتور های مایل برای حرکت رو به جلو طراحی نشده است. Skai مانند یک هگزاروتور، به نیرویی نیاز دارد تا همیشه در هوا بماند. اما برای مدل های آینده ی این دستگاه، بال هایی برای پیشروی بهتر به سمت جلو و حتی ظاهری چشمگیرتر پیشنهاد شده است.

اسکای 5 نفر ظرفیت دارد که یکی از آنان خلبان و هدایت کننده ی تاکسی پرنده است. اما این شرکت گفته است که در آینده قرار است بلند شدن و فرود این تاکسی به صورت اتوماتیک انجام شود و حتی بعد ها نیازی به خلبان نداشته باشیم .

از نظر ایمنی، Skai دارای 6 موتور و ملخ است و گفته می شود که احتمالا با 4 ملخ هم می تواند پرواز کند. حال اگر چند موتور آسیب ببینند یا به هر دلیلی قطع شوند چطور ؟!

این تاکسی پرنده دارای چتر نجات است که در صورت سقوط باز شده و آن را به آرامی به زمین می نشاند. اکنون یک سوال پیش می آید… اگر در ارتفاع پایین اتفاقی بیفت چه می شود؟!!

تمام چتر باران می دانند که از هنگام باز کردن چتر تا زمانی که سرعت فرودشان کم می شود، مقداری زمان می برد و باید در ارتفاع مطمعنی چتر خود را باز کنند. حال Skai با داشتن تکنولوژی چتر نجات بالستیک در این دستگاه سعی در رفع این مشکل داشته است.

در حال حاضر این شرکت اعلام کرده که به شدت مایل به اجرایی کردن این عملیات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *