آموزش, باتری و تجهیزات وابسته, عمومی

بررسی تفاوت بین مینی کوادکوپتر های دارای باتری 3 سل و 4 سل

در این مقاله تفاوت های مینی کوادکوپتر های تنظیم شده ی دارای باتری 3 سل و 4 سل را با هم بررسی می کنیم. بسیاری از کسانی قصد ساخت اولین کوادکوپتر خود را دارند، ممکن است در تصمیمات خود برای ساخت دچار مشکل در انتخاب باتری خود شوند که در این مقاله سعی شده به بعضی از سوالات شما پاسخ داده شود. همچنین طریقه ی تبدیل کوادکوپتر تنظیم شده روی باتری 3 سل را به 4 سل به شما آموزش می دهیم.

3 سل و 4 سل به تعداد سلول های سری در باتری های LiPo (لیتیوم پلیمر) اشاره می کنند. در این راهنما اطلاعات بیشتری در مورد مبانی باتری های LiPo پیدا کنید.

برای کوادکوپتر خود کدام یک از باتری 3 سل یا 4 سل را انتخاب کنیم؟

باتری های 4 سل ولتاژ مناسبی را برای کوادکوپتر هایی با سایز 4 تا 6 اینچ تامین می کند. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که برای شروع از باتری 4 سل برای مینی کوادکوپتر خود استفاده کنید.

هیچ گونه نگرانی برای کنترل کوادکوپتر خود با باتری 4 سل نداشته باشید، چونکه با قرار دادن محدوده ی تراتل روی 75% یا 50% کنترل کوادکوپتر شما کمی آسان تر و تقریبا برابر با زمانی است که شما از باتری 3 سل استفاده می کنید، می شود. شما می توانید این کار را در صفحه ی Mixer رادیو کنترل خود انجام دهید، weight را تا 75 یا 50 کاهش دهید و آغازه محدوه ی Offset را 100- قرار دهید.

تفاوت بین استفاده از باتری های 3 سل و 4 سل در تنظیم مینی کوادکوپتر ها

بدیهی ترین تفاوت بین این دو باتری، تفاوت ولتاژ است. باتری 3 سل LiPo دارای ولتاژ اسمی 11.1V و ولتاژ 12.6V زمانی که به طور کامل شارژ شده باشد، در حالی که 4 سل Lipo دارای ولتاژ اسمی 14.8 ولت و دارای 16.8V با شارژ کامل است.

با استفاده از باتری 4 سل به هنگام افزایش تراتل، موتور ها سریع تر می چرخند. RPM (تعداد دور در دقیقه) موتور ها به ولتاژ باتری و kv موتور ها بستگی دارد: RPM=ولتاژ*kv.

به عنوان مثال: ما یک موتور 2300kv داریم، اگر این موتور را به یک باتری 3 سل (12.6 ولت) متصل کنیم، RPM به طور تئوری برای این موتور برابر با 2300*12.6 = 28900 خواهد بود. این به این معنی است که موتور بدون ملخ 28900 بار در دقیقه به دور خود چرخش می کند. حال اگر همین موتور را به باتری 4 سل (16.8 ولت) متصل کنیم، طبق فرمول RPM، مقدار RPM برابر با 2300*16.8 = 38640 می شود و همان طور که مشاهده می کنید RPM بسیار افزایش یافته است.

افزایش RPM به این معنی است که موتور می تواند رانش بیشتر، قدرت بیشتری، سرعت پرواز سریع تر و چابکی در کوادکوپتر شما ایجاد کند. اما توجه داشته باشید که تراتل حساس تر می شود و کنترل کوادکوپتر سخت تر می شود.

ارتقاء کوادکوپتر ها از 3 سل به 4 سل

در صورتی که شما قبلا کوادکوپتر مینی خود را برای باتری 3 سل طراحی کرده اید و چابکی بیشتری را از کوادکوپتر خود می خواهید، در اینجا به شما انجام این کار را با تغییر باتری به 4 سل آموزش می دهیم. اگر بتوانید که یک کوادکوپتر 4 سل طراحی کنید که دو تا کوادکوپتر داشته باشید خیلی بهتر است. در غیر این صورت به مطالعه ی خود ادامه دهید.

موتورها و ESC ها

اول مطمئن شوید که موتور ها و اسپید کنترلر های شما قابلیت تحمل ولتاژ باتری 4 سل را دارند یا نه.

بیشتر موتورهای 2204، 2205 و 2206 با باتری های 3 سل و 4 سل سازگار هستند. بعضی از موتورهای 1806 ممکن است فقط با باتری های 2 سل و 3 سل سازگاری داشته باشند، بنابراین موتورهای خود را به کلاس 22xx ارتقا دهید اگر قصد دارید از باتری 4 سل استفاده کنید.

از افزایش آمپر کوادکوپتر خود آگاه باشید، با همان تنظیم، ولتاژ بالاتر باعث افزایش جریانی فعلی به دلیل افزایش RPM می شود. هنگامیکه جریان از حد ایمن بالاتر رود، موتورها به عنوان سیم پیچ شروع به جمع آوری گرما می کنند. اگر شما همچنان فشار را افزایش دهید، مینای دندانه دار بر روی سیم پیچ سوزانده می شود و باعث ایجاد اتصال کوتاه در داخل موتور بین قطب ها می شود.در نتیجه موتور شما به هنگام پرواز کوادکوپتر دچار مشکل می شود و کوادکوپتر شما سقوط می کند.

در مورد ESC ها، اکثر ESC ها این روزها از باتری 4 سل پشتیبانی می کنند (حتی تا 6 سل)، اما همیشه ارزش بررسی آن ها را دارد. اطمینان حاصل کنید که جریان مورد نیاز موتور ها از جریان مورد نیاز ESC موتور بیشتر نباشد. در برخی موارد لازم است ESC های خود را از 12A-18A به 25A-30A یا بالاتر ارتقا دهید.

دیگر تجهیزات وابسته به ولتاژ

در برخی کوادکوپتر ها، ولتاژ ورودی از 16 ولت باتری 4 سل به ولتاژ 12 ولت یا 5 ولت که معمول تر هستند تبدیل می شوند که قابل استفاده برای رسیور و فرستنده ی تصویر هستند. البته امروزه گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد، به عنوان مثال دوربین های FPV و فرستنده تصویر هایی وحجود دارد که از بازه ی ولتاژی گسترده ای پشتیبانی می کنند، در حالی که PDB خروجی های 5 و 12V را فراهم می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *