آموزش, فلایت کنترل و سیستم های مرتبط

انواع فلایت کنترلر ها (Flight Controller)

در این مقاله تعدادی از فلایت کنترلر ( Flight Controller ) های معمول که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند را بررسی می کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

فلايت كنترلر KK

يكي از اولين Flight Controller هايي كه در بازار عرضه شد و مورد استفاده بسياري از كاربران قرار گرفت فلايت كنترلر KK مي باشد. اين FC (فلایت کنترلر) از نظر سخت افزار و نرم افزار يك فلايت كنترل Open source مي باشد. به همين دليل در پروژه هاي تحقيقاتي بسيار تاثيرگذار است. طراح اين فلايت كنترلر Rolf R Bakke مي باشد.

این فلایت کنترلر از کمترین اجزاء برای به پرواز درآوردن مولتی روتور استفاده می کند. در شکل زیر نمونه LCD دار آن (KK 2.0) را مشاهده می کنید که نصب و تنظیم آن ساده تر از Flight Controller های دیگر است به دلیل اینکه این برد نیازی به اتصال به کامپیوتر ندارد و با تنظیم دستی روی خود برد به راحتی به پایداری هنگام پرواز می رسد.

فلايت كنترلر CC3D

اين Flight Controller يك فلايت كنترلر Open source مى باشد كه توسط Open Pilot توسعه داده شده است. CC3D مخفف Copter Control 3D است و در حال حاضر دو مدل از این نوع FC در بازار وجود دارد كه يكى CC3D نام داشته و ديگرى CC3D REVO مى باشد. اين فلايت كنترل از پردازنده ی 32 بيتى STM32 استفاده می کند. اين فلايت كنترل با استفاده از سنسورهاى Acc و Gyro پایداری مولتی روتور را به هنگام پرواز فراهم می آورد. همچنین اين Flight Controller برخلاف فلايت كنترل KK از سنسور GPS پشتیبانی مى كند.

فلايت كنترلر CC3D REVO

یکی از اشکالاتی که فلایت کنترلرCC3D دارد این است که نمی توان از سنسور GPS برای قابلیت return to home ( بازگشت به خانه ) بهره برد و از این سنسور فقط برای ارسال موقعیت می توان استفاده نمود که این مشکل در نسخه ی CC3D REVO برطرف شده و امکان استفاده از قابلیت return to home در این نسخه اضافه شده است.

یکی دیگر از معایب این Flight Controller این است که قابلیت ساپورت تا 6 موتور را دارد و اگر شما بخواهید یک اوکتا روتور ( هشت موتور ) بسازید نمی توانید از این فلایت کنترلر استفاده کنید.

فلايت كنترلر Naze32

این فلایت کنترلر نیز همانند دو مورد قبلی open source می باشد.

از فلايت كنترلرهاى Naze32 براى پرواز در كوادكوپترهاى Race ( مسابقه ) استفاده مى شود زيرا علاوه بر ابعاد مناسب و سرعت پردازش بالا از سنسور های مختلفی نیز پشتیبانی می کنند. پردازشگر همه ی فلایت کنترلر های Naze32، از نوع STM32F103 است که از خانواده CortexM4 بوده و ساخته ی شركت STM می باشد. به روزترين نسخه اين فلايت كنترلر همان نسخه ی ( Naze32 Rev6 ) مى باشد كه خود داراى چهار مدل جداگانه است.

1. Naze32 6Dof(فشارسنج و قطب نما ندارد)

این Flight Controller ارزان ترین فلایت کنترل Naze32 می باشد که این واحد کنترل پرواز سنسور قطب نما و فشارسنج(بارومتر) را ندارد . این فلایت کنترل برای اپراتور هایی که نیاز به یک FC قوی و توانا با قیمت پایین دارند مناسب است .

2. Naze32 Acro(قطب نما ندارد)

در این نسخه از فلایت کنترل،سنسور بارومتر اضافه شده که این فشار سنج نصب شده باعث ثابت نگه داشتن ارتفاع مولتی روتور به هنگام پرواز می شود.

3. Naze32 10Dof

این Flight Controller علاوه بر سنسور بارومتر دارای یک سنسور قطب نما می باشد. سنسور قطب نما در حین پرواز به ثابت بودن جهت حرکت مولتی روتور کمک شایانی می کند و با اتصال به یک ماژول GPS می توان از مودهای پروازی مختلف استفاده کرد و قابلیت ایستادن در یک مکان ثابت را برای مولتی روتور اضافه نمود .

4. Naze32 Full

این FC شباهت بسیار زیادی به فلایت کنترل Naze32 10Dof دارد با این تفاوت که در فلایت کنترل  Naze32 Full از یک بارومتر دقیق تر استفاده شده است که در شرایط مختلف پایداری پرواز و دقت بیشتری دارد و به دلیل استفاده از بارومتر دقیق تر این ورژن از Flight Controller قیمت بالاتری نسبت به بقیه ی فلایت کنترل های Naze32 نیز دارد . همچنین قابل ذکر است که به دلیل استفاده از سنسور دقیق تر و پایدار تر در فلایت کنترل Naze32 Full شما شاهد حفظ بسیار عالی سطح ارتفاع پرواز مولتی روتور خواهید بود .

در آپدیت های جدید نرم افزارهایی همانند Beta Flight، iNAV و  Race Flight سیستم های کنترل پرواز یا به عبارتی Flight Controller های CC3D و Naze32 به دلیل کمبود حافظه،توانایی پشتیبانی از قابلیت های جدید اضافه شده را ندارند و پشتیبانی از این FC ها در آپدیت های جدید حذف شده است.

فلايت كنترلر Naza

فلایت کنترلر DJI NAZA دارای قابلیت های بسیاری است که این قابلیت ها در مدلهای مختلف کم و زیاد میشود. یکی از قابلیت های این Flight Controller نصب و راه اندازی بسیار ساده است به طوری که به اوپراتور اجازه می دهد تا بتواند به سادگی مولتی روتور خود را آماده پرواز کند. از دیگر قابلیت هایی که به کارایی این سیستم افزوده شده وجود یک سنسور GPS است که به پایداری پرواز بسیار کمک می کند.

این FC ها دارای حجم و وزن کمی هستند و امکان استفاده از آن برای انواع مولتی روتور ها وجود دارد.

امکانات فلایت کنترلر Naza Lite

1.دارای شتاب سنج و جایروسکوپ سه محوره 2.بارومتر و قطب نمای الکترونیکی 3.دارای مودهای پروازی مختلف 4.قابلیت لندینگ خودکار در حالت کاهش ولتاژ باتری 5.پشتیبانی از گیرنده های مختلف 6. پشتیبانی از SBUS جهتِ کنترل هوشمند 7.دارای Failsafe های متنوع 8.امکان اتصال به مانت های دوربین دو محوره 9.تنظیم ضرایب به صورت زنده و از طریق رادیوکنترل 10.پشتیبانی از شش نوع مولتی روتور 11.کنترل موقعیت دقیق به کمک GPS 12.دارای LED نشان دهنده علائم و مودهای پروازی

فلايت كنترلر MultiWii

فلایت کنترلر های MultiWii مدل های مختلفی دارند و قابلیت های بسیار زیادی به هرکدام از اين FC ها اضافه شده است. این واحد های کنترل پرواز بر پایه Arduino طراحی شده اند و خیلی راحت با استفاده از Arduino می توانید به این فلایت کنترل متصل شويد و تغییرات لازم را انجام دهيد. این Flight Controller را تقریبا در هر فروشگاهی می توانید پیدا کنید.

به شما توصیه می کنیم : فلایت کنترل چیست ؟

فلايت كنترلر Pixhawk

Pixhawk یک کنترل پرواز اتوپایلوت بسیار پیشرفته است که به صورت Open Source ارائه شده است . اين فلايت كنترل داراي پردازنده 32 بيتي STM32F427 است. داراي سنسور 16 بيتي ژيروسكوپ L3GD20H است همچنين داراي سنسور شتاب سنج-قطب نماي LSM303D نیز می باشد و شتاب سنج و فشارسنج نيز بر روي خود دارد. فلایت کنترلر Pixhawk به طور کامل با firmware های Arduino و PX4 سازگاری دارد. پشتیبانی از بال ثابت، مولتی روتور ها، VTOLs و ROVERS از ویژگی های این FC است.همچنین این Flight Controller از پروتكل هاي SBUS و PPM نیز پشتیبانی مي كند.

فلايت كنترلر APM

لغت APM مخفف Ardu Pilot Mega است. این Flight Controller یک واحد کنترل پرواز بسیار خوب با رابط کاربری ساده می باشد که یک برد اوتوپایلوت Open Source است که از سال ۲۰۰۷ توسط گروه DIYDrones آغاز شد. این اتوپایلوت قابلیت نصب بر روی انواع سامانه‌های بدون سرنشین اعم از هواپیما، مولتی روتور، ماشن و قایق را دارد.

Arduino پایه و اساس طراحی این فلایت کنترلر می باشد. این Flight Controller قابلیت ساخت یک مولتی روتور کاملا خودکار را برای شما فراهم می کند. این FC در سالهای 2012 و 2014 برنده مسابقات UAV Outback Challenge شد. رویکرد نرم افزاری Ardupilot همانند PX4 و Papparazi می باشد.

قابلیت های فلایت کنترلر APM

قابلیت بازگشت به خانه با اتمام باتری یا قطع سیگنال یا هر مشکل دیگر.
قابلیت اتصال به شبیه سازها.
قابلیت کنترل با لپ تاپ، گوشی، تبلت و… بدون استفاده از رادیوکنترل.
قابلیت اتصال به بلوتوث، تلمتری، وایفای و… جهت اتصال بدون رادیوکنترل.
جایروسکوپ، شتاب سنج و قطب نمای سه محوره به همراه فشارسنج.
دارای پورت USB میکرو جهت اتصال به کامپیوتر و قابليت هاي زیاد دیگری كه مي توانيد در راهنماي همراه برد مطالعه كنيد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *