آموزش, باتری و تجهیزات وابسته, عمومی

آموزش ساخت SMOKE STOPPER برای کواد کوپتر

Smoke stopper برای محافظت از کواد کوپتر و قطعات موجود در آن از ورود بیش از حد جریان الکتریکی استفاده می شود.چرا که ممکن است به دلیل ورود بیش از حد جریان به کواد کوپتر باعث سوختن قطعات آن شود. این وسیله معمولا برای تست اولیه برق رسانی به کواد برای مرتبه اول استفاده می شود تا از وقوع اتفاقات از پیش تعیین نشده جلوگیری کند.

در این مقاله قصد داریم تا آموزش گام به گام ساخت Smoke Stopper را به ساده ترین شکل ممکن  آموزش دهیم.

SMOKE STOPPER چگونه عمل می کند؟

Smoke Stopper عموما ساختار ساده ای دارد که با قرار گرفتن بین باتری لیتیوم پلیمر و کواد کوپتر مانع ورود جریان اضافی به کواد کوپتر می شود. این محافظ بیرونی بین باتری و کواد کوپتر به شما این شانس را می دهد که بدون آسیب رسیدن به قطعات با خیالی آسوده تر کواد کوپتر و سایر اجزای خود را تست کنید و مشکلات آن را پیدا کنید.

انتخاب لامپ حبابی با کنترل جریان عبوری مناسب

 با قرار گرفتن لامپ حبابی بین باتری و کواد کوپتر و با عبور جریان از آن لامپ روشن می شود. عبور برق از لامپ باعث پایین تر آمدن جریان عبوری می شود. قدرت محدود کردن جریان عبوری لامپ حبابی را می توان از فرمول زیر بدست اورد:

  ولتاژ باتری لیتیوم پلیمر /  توان لامپ حبابی ( Watt ) = محدودیت جریان ( A )

برای مثال یک لامپ حبابی 27 وات برای یک باتری لیتیوم پلیمر 3 سل و 12.6 ولت می تواند 2.1 آمپر محدودیت جریان ایجاد کند.

تذکر :

در صورتی که بین قطعات موجود در کواد کوپتر شما اتصال کوتاه برقرار باشد با اتصال باتری ، لامپ حبابی و Smoke stopper  شما به صورت یک فیوز عمل کرده ، سوخته و یا خواهد ترکید.

قطعات و وسایل مورد نیاز برای ساخت SMOKE STOPER

وسایل مورد نیاز برای ساخت یک SMOKE STOPPER ساده را می توان به یک لامپ حبابی ساده ، چند کانکتور و سوکت اتصال برای اتصال SMOKE STOPPER به باتری لیتیوم پلیمر و کواد کوپتر ، سوییچ برای تغییر رشته های داخلی لامپ ، چند رشته سیم سیلیکون برای اتصال قطعات.

برخی از لامپ های حبابی دارای دو رشته سیم هستند. یکی از رشته ها برای برق رسانی با جریان بالا و یکی برای برق رسانی با جریان پایین تر است. برای تغییر برق وردی به لامپ از سوییچ استفاده خواهیم کرد.

شروع ساخت SMOKE STOPPER

شکل زیر شماتیک اتصال سیم ها و قطعات در SMOKE STOPPER را به شما نشان میدهد.

لامپ های دو رشته ای دارای 4 پایه برای کنترل ورود جریان به هر دو رشته هستند. 2 رشته در هر سمت. برای نصب سوییچ یکی از پایه های یک سمت را به سمت دیگر خم می کنیم.این کار برای راحتی لحیم کاری و اتصال قطعات است که می توانید این کار را با سیم کشی های جدا گانه انجام دهید.

در مرحله بعد قطعات را طبق شماتیک بالا به یکدیگر متصل می کنیم.

محل اتصالات را با چسب حرارتی و وارنیش پر می کنیم تا از هرگونه اتصال کوتاه در مدار جلوگیری کنیم.

از SMOKE STOPPER در چه قسمت هایی می توانیم استفاده کنیم؟

در ابتدا لازم است این نکته را یاد آور شویم که این SMOKE STOPPER صرفا تا 12 ولت را پشتیبانی می کند  اما می توانید از این وسیله  برای تست باتری های لیتیوم پلیمر تا 15 ولت نیز استفاد کنید که یعنی می توانید باتری های 3 سل و 4 سل را به آن متصل کنید.

همانطور که گفته شد SMOKE STTOPER را معمولا برای تست اولیه کواد کوپتر های تازه ساخت و اطمینان از عملکرد درست تمام قطعات نصب شده استفاده می کنند. این وسیله به دلیل ولتاژ پایین عبوری از خود که در لامپ های 7 وات چیزی در حدود 500 میلی آمپر است نیازهای اولیه کواد کوپتر شما مانند روشن شدن فلایت کنترلر و اسپید کنترل ها را بر طرف می کند و شما می توانید به راحتی عملکرد کواد کوپتر خود را بررسی کنید و در صورت ایجاد مشکل با کمترین آسیب وارده به قطعات آن را بر طرف کنید.

در صورت اطمینان از عملکرد درست قطعات الکترونیکی کواد کوپتر می توانید وارد مرحله جدید تست شده و جریان عبوری را  با سوییچ کردن SMOKE STOPPER بالاتر ببرید. در این مرحله نیز ARM شدن درست کواد کوپتر و حرکت درست موتور ها را بررسی کنید.

تذکر:

در صورتی که پرنده شما دارای سیستم ارسال تصویر ویا LED هایی جهت زیبایی است. باید آن ها را در طول تست غیر فعال کنید چرا که جریان بالایی را مصرف میکنند و SMOKE STOPPER شما توانایی ساپورت آن ها را نخواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *