آموزش, نرم افزار

آموزش استفاده از نرم افزار کلین فلایت ( Cleanflight ) و تنظیمات آن ( قسمت اول )

نرم افزار کلین فلایت یکی از نرم افزار های قدرتمند و خوب برای تنظیم مولتی روتور ها به خصوص کلاس ریس یا سایز کوچک می باشد. Cleanflight با استفاده از یک رابط کاربری گرافیکی عالی به یک نرم افزار محبوب در تنظیم کردن مولتی روتور ها تبدیل شده است. در ادامه با آموزش استفاده از نرم افزار کلین فلایت ( Cleanflight ) و تنظیمات آن در خدمت شما هستیم.

استفاده از نرم افزار کلین فلایت ( Cleanflight )

نرم افزار Cleanflight یک نرم افزار پیکربندی برای انواع مولتی روتور ها می باشد که شما می توانید از این نرم افزار استفاده کرده و مولتی روتور خود را با اتصال به کامپیوتر توسط یک سیم تنظیم کنید.

این نرم افزار از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام مربوط به تنظیم و پیکربندی یک قسمت از مولتی روتور شما خواهد بود. در ادامه روند شروع کار با این نرم افزار و پیکربندی کواد کوپتر را به شما آموزش می دهیم.

تنظیم یا ست آپ اولیه

در مرحله اول نیاز است کواد کوپتر خود را ست آپ کرده باشید تا بتوانید تنظیمات پرواز آن را در این نرم افزار پیکربندی کنید. توجه داشته باشید که به هنگام تست کردن کواد بهتر است ملخ بر روی موتور ها بسته نباشد تا هنگام روشن کردن ربات به شما اصابت نکنند.

جفت کردن ( Bind ) فرستنده و گیرنده رادیویی

در این مرحله شما لازم است که فرستنده و گیرنده رادیویی خود را با هم جفت کنید. شما می توانید به مقاله مربوط به آموزش نحوه جفت کردن گیرنده های Frsky با رادیو کنترل های Frsky مانند Taranis مراجعه کنید.
پس از اتمام جفت کردن ، می توانی فرستنده رادیویی خود را پیکربندی کنید. برای مثال یک سوییچ برای آرم یا دیس آرم کردن کواد کوپتر خود تعریف کنید.

اتصال مولتی روتور به کامپیوتر

نرم افزار کلین فلایت به صورت Chrome App عرضه می شود و شما برای استفاده از آن ابتدا باید مرورگر کروم را داشته باشید و سپس این نرم افزار را به صورت Chrome App دانلود کنید. شما می توانید در اینجا نرم افزار کلین فلایت را برای مرورگر کروم خود دانلود کنید. اکنون مولتی روتور خود را با سیم USB به کامپیوتر متصل کرده و نرم افزار Cleanflight را باز کنید.

فریمور

به یاد داشته باشید که فریمور فلایت کنترلر شما باید همیشه بروز باشد. در غیر این صورت اول فریمور فلایت کنترلر خود را بروزرسانی کنید.

در این مقاله نحوه بروزرسانی فریمور بتافلایت را به شما آموزش داده ایم.

تست کردن سنسور ژیروسکوپ ( Gyro ) و حرکت کواد کوپتر

پس از نصب نسخه جدید بتافلایت بر روی فلایت کنترلر خود می توانید از آیکون اتصال USB که در بالای صفحه وجود دارد استفاده کرده و به نرم افزار کلین فلایت ( Cleanflight ) متصل شوید.

در تب Setup می توانید یک مدل 3 بعدی از کواد کوپتر خود را مشاهده کنید. در این قسمت شما می توانید انواع سنسور های فلایت کنترلر مانند ژیروسکوپ و سرعت سنج و برخی چیز های دیگر را تنظیم یا کالیبره کنید. همچنین در صورت حرکت دادن مولتی روتور خود ، مدل 3 بعدی درون نرم افزار نیز باید حرکت کند. در غیر این صورت یعنی یا اتصال شما به نرم افزار مشکل داشته ، سنسور ژیروسکوپ یا Gyro مشکل داشته و یا برد فلایت کنترلر شما سوخته است. همچنین اگر کواد کوپتر خود را در جهتی چرخانده و در نرم افزار متوجه چرخش مدل 3 بعدی به جهت مخالف چرخش دست شما شوید ، یعنی فلایت کنترلر را بر روی پرنده در جهت مناسب نصب نکرده اید. برای نصب فلایت کنترلر بر روی کواد کوپتر خود می توانید از فلش سفید روی فلایت کنترلر استفاده کرده و آن را در جهت صحیح بر روی کواد کوپتر خود نصب کنید.

در قسمت های بعدی به ادامه ی آموزش استفاده از نرم افزار کلین فلایت ( Cleanflight ) می پردازیم.

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “آموزش استفاده از نرم افزار کلین فلایت ( Cleanflight ) و تنظیمات آن ( قسمت اول )

  1. فرشاد گفت:

    سلام علیکم در صورت امکان نحوه تنظیمات مختلف فلایت کنترل مولتی وی با inavرا توضیح دهید
    با تشکر فراوان از شما.

  2. مدیر سایت گفت:

    با سلام وقت بخیر
    با توجه به منسوخ شدن پلتفرم مولتی وی آموزشی برای این مورد در نظر گرفته نشده است اما احتمال تدوین آن وجود دارد
    در رابطه با inav هم آموزش ها در حال آماده سازی هستند و به زودی بر روی سایت بارگذاری خواهند شد
    موفق و سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *