آموزش, بدنه و ساختار ربات های پرنده

آمادگی های قبل پرواز : بررسی و تست صحیح بودن اتصال موتوربراشلس به بدنه کواد کوپتر

یکی از مشکلات اساسی و اشتباهاتی که ممکن است افراد در نصب موتوربراشلس بر روی بدنه کواد کوپتر و یا مولتی روتور خود انجام دهند استفاده از پیچ های بلند در نصب موتور ها است که باعث متصل شدن و برخورد پیچ ها به قسمت داخلی موتور ها( روتور ) و آسیب رسیدن به کوادکوپتر و اتصال کوتاه موتور براشلس می شود.در این قسمت قصد داریم تا نحوه اتصال صحیح و استاندارد موتور به بدنه و بررسی و تست صحت اتصالات را به شما آموزش دهیم.

اتصال پیج و روتور چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

همانطور که می دانید فیبر کربن ماده ای رسانا است. یکی از مشکلاتی که اتصال پیچ به روتور باعث می شود جریان یافتن الکتریسیته از موتور براشلس به بدنه کربنی کوادکوپتر و مولتی روتور و در نتیجه اتصال کوتاه در بدنه و قطعات موجود بر روی آن می شود که در زیر به بررسی و تست اتفاقات می پردازیم:

  • در مرحله اول باعث آسیب رسیدن به هسته موتور و خوردگی و از بین  رفتن آن در طولانی مدت خواهد شد.
  • باعث داغ کردن بیش ازحد موتوربراشلس به دلیل ایجاد اتصال کوتاه خواهد شد.
  • این اتصال باعث بهم ریختگی تعادل بین موتور ها خواهد شد و شما کار بسیار سختی را برای پایدار کردن و از بین بردن لرزش های ناشی از این اتصال با ضرایب PID خواهید داشت.
  • همچنین باعث ایجاد اختلال و نویز در سیستم ارسال تصویر و دوربین ها می شود هرچند که برای سیستم خود ، فیلتر هایی را نیزدر نظر گرفته باشید.
  • و در نهایت نیز در بدترین حالت ممکن است باعث سوختن موتور ها بدون هیچ دلیل قانع کننده ای شود. در صورتی که مشکل اتصال پیچ به روتور را در اتصالات خود متوجه نشده باشید تصور خواهید کرد موتور ها بی دلیل شروع به دود کردن و سوختن کرده اند

بررسی متصل بودن پیچ به قسمت های داخلی موتور براشلس

برای بررسی و تست اینکه آیا پیچ هایی که با استفاده از آن ها موتور براشلس را به بدنه متصل کرده اید به اجزای داخلی موتور مثلا روتور برخورد کرده و اتصال کوتاه ایجاد میکند یا نه می توانید از مولتیمتر استفاده کنید.به این صورت که مولتیمتر را در حالت تست بوق ( تست Buzzer ) و یا مقاومت صفر قرار دهید.

درروش  اول با قرار دادن مولتیمتر در حالت تست بوق درصورت اتصال دو جسم رسانا به یکدیگر برای مثال پیچ و هسته موتور و یا حتی بدنه کربن و هسته مرکزی موتور ، مولتیمتر شروع به بوق زدن خواهد کرد.در روش دوم نیز با قرار دادن مولتی متر در حالت مقاومت صفر درصورتی که دو جسم رسانا با یکدیگر در تماس باشند مانند روش قبلی ، مولتیمتر عدد مقاومت ناچیز ( بسته به دو جسم و مقاومت داخلی هرکدام) بین دو جسم را به شما نشان خواهد داد.

برای انجام تست می توانید به صورت زیر عمل کنید

ابتدا یکی از probe های مولتیمتر را به پیچ مورد نظر اتصال دهید و probe دیگر را برای و تست اطمینان از عدم اتصال پیچ به هسته داخلی موتور براشلس به یکی از سه سیم خروجی موتور اتصال دهید.( فقط لازم است این کار را برای یکی از سه سیم خروجی تست کنید  چرا که تمام آن ها به هسته داخلی موتور متصل است و نتیجه تست برای تمام آن ها یکسان می باشد. )

این تست  را برای تمام موتور ها و پیچ های اتصال تست کنید تا از متصل نبودن پیچ و روتور و عدم ایجاد مشکل در آینده مطمعا شوید.

چطور طول مناسب را برای پیچ های اتصالی موتور براشلس و بدنه تخمین بزنیم؟

پیشنهاد میشود برای تخمین اندازه طول پیچ های مورد استفاده در اتصال موتور براشلس به بدنه به ضخامت فیبر کربن بدنه توجه کنید و سپس پیچ ها را تست کنید.به طور معمول بهتر است برای  بدنه هایی با فیبر کربن 3 میلی متر از پیچ 5 میلی متری و برای بدنه های با فیبر کربن 4 میلی متر از پیچ های 6 میلی متری استفاده کنید.

اما در صورتی که پیچ به این کوتاهی و مناسب این کار ندارید می توانید برای اندازه شدن پیچ از یک یا چند واشر نیز در زیر بدنه استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *