آموزش, بدنه و ساختار ربات های پرنده

آماده سازی ، پرداخت و سمباده کاری بدنه فیبر کربنی کواد کوپتر

بدنه فیبر کربن جزء محبوب ترین متریال ها برای ساخت فریم در کواد کوپتر ها محسوب می شود. این نوع متریال که در ابتدا به صورت لوله های فیبر کربن و یا صفحات فیبر کربن هستند ، با برش های لیزری تبدیل به قطعات مورد نیاز ما می شوند. اما قبل از سرهم بندی ، اسمبل و راه اندازی کواد کوپتر و یا مولتی روتور بهتر است تا بدنه را سمباده کاری کرده و آماده سازی های قبل ساخت را انجام دهیم. در این قسمت به بررسی دلایل انجام این آماده سازی ها و نحوه انجام آن می پردازیم.

چرا باید قطعات بدنه را قبل از سرهم بندی سمباده کاری کرد؟

همانطور که گفته شد فیبر کردن در ابتدا به صورت لوله های کربنی و صفحات فیبر کربن وارد بازار شد و پس از برش کاری های لیزری تبدیل به قطعات فریم کواد کوپتر و مولتی روتور شما خواهد شد. این برش کاری ها باعث ایجاد لبه های تیز و اضافاتی در لبه ها و قسمت های مختلف قطعات می شود.

 این ناهمواری ها و لبه های تیز و گاها بد فرم ، مشکلاتی را در آینده برای شما به وجود خواهند آورد.اولین مشکل را می توان ظاهر نامرتب و غیرمعمول کواد کوپتر پس از ساخت در نظر گرفت که در نگاه اول حس خوبی را به بیننده نخواهد داد.

مشکلات بعدی و کمی جدی تر این ناهمواری ها در فریم کواد کوپتر به دو قسمت تقسیم بندی می شود.

قسمت اول مشکلات را در هنگام کرش ها متوجه خواهید شد که لبه های نا مرتب و ناهموار فریم شما با ضربه کوچکی شروع به ترک برداشتن و در نهایت شکستن خواهد کرد. لبه های مرتب و سمباده خورده به دلیل یک پارچگی و انحنای نسبی که دارد مقاومت بیشتری را در برابر ضربات وارده تحمل خواهد کرد.

قست دوم مشکلات نیز به مرور زمان برای کواد کوپتر و مولتی روتور شما به وجود خواهد آمد چرا که لبه های تیز و ناهموار باعث خراشیدگی ، آسیب دیدن و لخت شدن سیم می شود . می دانید که فریبم کربنی رسانای الکتریسیته است و اتصال سیم به بدنه باعث ایجاد اتصال کوتاه در مولتی روتور و کواد کوپتر شما شده و ممکن است باعث آسیب دیدن و سوختن سایز قطعات موجود برروی مولتی روتور شده و در بدترین حالت باعث سقوط مولتی روتور در پرواز ها خواهد شد.

چطور فریم کواد کوپتر و مولتی روتور خود را سمباده کاری کنیم؟

 تا این قسمت دلایل اهمیت سمباده کاری و آماده سازی های قبل ساخت را درک کردیم. در این قسمت نیز به مرور مراحل و نحوه سمباده کاری بدنه در کمترین زمان و بدون آسیب رساندن به قطعات را با شما مرور خواهیم کرد.

برای سمباده کاری بدنه به صورت دستی شما به یک سمباده نرم و یک سطل آب احتیاج خواهید داشت. قطعات را برای سمباده کاری درون آب قرار دهید. سمباده را با زاویه 45 درجه نسبت به لبه قطعات قرار داده و شروع به  سمباده کاری کنید. این کار را تا زمانی که تمام لبه های تیز گرفته شود انجام دهید.

برای گرفتن نتیجه بهتر در سمباده کاری می توانید زاویه سمباده کاری را عوض کنید تا در نهایت به لبه های گرد و یکپارچه دست پیدا کنید.

در شکل زیر دو نمونه سمباده کاری شده و خام را درکنار یکدیگر قرار داده شده اند. تفاوت بین دو نمونه را می توانید به صورت واضح مشاهده کنید.

تذکر:

  • سمباده کاری قطعات را درون سطل آب انجام دهید چرا که سمباده زدن قطعه باعث ایجاد گرد فیبر می شود . غبار کربن برای ریه ها مضر است ، سعی کنید تا حد ممکن از تنفس آن خود داری کنید.
  • سمباده کاری بدنه را در حد معقول انجام دهید و از سمباده زدن بیش از حد فریم خود داری کنید چرا که نتیجه عکس خواهید گرفت و با عث ضعیف شدن فریم خود خواهید شد.

    در شکل زیر نیز نمونه ای از یک بدنه سمباده کاری شده را مشاهده می کنید. قسمت هایی از بدنه که نیاز دارد تا سمباده کاری شود با رنگ قرمز در شکل مشخص شده است ، این سمباده کاری را برای هر دو طرف و تمام لبه های بدنه انجام دهید و تا حد امکان از سمباده کاری و لایه برداری سطح فریم خود داری کنید. چرا که بدنه از حالت یکپارچگی خود خارج شده و ضعیف می شود.

مرحله آخر چسب زدن محل سمباده کاری

بعد از سمباده کاری و آماده شدن قطعات بدنه فیبر کربن کواد کوپتر می توانید از چسب های اپوکسی استفاده کنید تا استحکام لبه های فریم را در برابر ضربات وارده در کرش ها و سقوط ها چند برابر کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *