آموزش, عمومی

سامانه موقعیت یابی GPS و GNSS و تفاوت ها و کاربرد های این دو سیستم

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی کلی دو سامانه موقعیت یابی GPS و GNSS بپردازیم و در مورد تفاوت ها و اشتباهات عمومی رایج میان این دو سامانه تایین موقعیت بحث کنیم.

درصورتی که نیاز دارید درمورد نحوه عملکرد سیستم GPS اطلاعات بیشتری کسب کنید به مقاله نحوه عملکرد و معرفی این سیستم مراجعه کنید.

مقدمه

شاید تا به امروز کلمه  GPS را شنیده باشید و کاربرد این سیست نیز به خوبی اگاه باشید. اما امروزه این سامانه با سامانه موقعیت یابی جهانی یا GNSS گاها اشتباه گرفته می شود که در ادامه قصد داریم به صورت کلی این دو سیستم موقعیت یابی را معرفی کرده و تفاوت میان GPS و GNSS را بیان کنیم.

GNSS+System+Orbits - سامانه Gnss -آدلان پایا - موقعیت یابی ماهواره ای

سامانه موقعیت یابی GPS

 GPS که مخفف جمله  Global Positioning System می باشد از سال 1993 شروع به فعالیت کرده است. این سیستم متعلق به وزارت دفاع امریکا می باشد که در ابتدا برای مصارف و اهداف نظامی تهیه و ساخته شد اما در سال 1996 توسط رئیس جمهور وقت آمریکا یعنی بیل کلینتون استفاده از این سیستم برای عموم آزاد شد.

GPS با استفاده از 24 ماهواره که در 6 صفحه مداری به دور کره زمین می چرخند می تواند موقعیت مکانی و زمانی را به صورت سه بعدی در اختیار کاربر قرار دهد. به این صورت که کاربر برای استفاده از GPS نیاز دارد تا به 4 و یا تعداد بیشتری ماهواره برای دریافت اطلاعات سه بعدی و دقیق متصل شود.

اما زمانی را تصور کنید که در بین چند ساختمان بلند و یا درون کوه قرار داشته باشید. این موقعیت باعث می شود تا اتصال شما به ماهواره ها سخت تر شود که در نتیجه باعث عدم دریافت اطلاعات درست و موقعیت می شود.برای حل این مشکل راه حلی پیشنهاد شده است که در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

سامانه Gnss -آدلان پایا - موقعیت یابی ماهواره ای - سامانه gps

سامانه موقعیت یابی GNSS

سامانه های موقعیت یابی مختلفی همانند GPS در دنیا وجود دارد. از این سیستم های موقعیت یابی می توان به سیستم موقعیت یابی Glonass متعلق به روسیه  و سیستم موقعیت یابی Galileo متعلق به اتهادیه اروپا اشاره کرد.

این سیستم های موقعیت یابی اجازه استفاده عمومی را دارند و مردم می توانند به صورت رایگان از این سیستم ها استفاده کنند.

اما همانطور که قبل تر گفته شد تمامی این سیستم ها از تعداد ماهواره های محدودی استفاده می کنند و ممکن است گاها در شرایطی اتصال به آن ها سخت و یا غیر ممکن باشد از این رو سامانه ماهواره ای ناوبری جهانی Global Navigation Satellite System یا به اختصار GNSS شکل گرفت.

GNSS متشکل از تمامی ماهواره های موقعیت یابی جهانی است. با استفاده از این سیستم و به وسیله تراشه ها و ابزار آلات مخصوص می توانید موقعیت زمانی مکانی خود را به دقیق ترین شکل و با استفاده از تمامی ماهواره های موقعیت یابی جهانی نظیر GPS و Glonass تایین کنید.

سامانه Gnss -آدلان پایا - موقعیت یابی ماهواره ای

نتیجه گیری تفاوت بین GPS و GNSS

پس دریافتیم که سیستم موقعیت یابی GPS در واقع زیر مجموعه و بخش کوچکی از سامانه ماهواره ای موقعیت یابی جهانی ( GNSS ) می باشد و GNSS از چندین سامانه موقعیت یابی کوچکتر نظیر GPS ،Glonass  و Galileo تشکیل شده است که به دلیل استفاده از ماهواره های بیشتر دقت داده های دریافتی در سامانه GNSS بیشتر و با خطای کمتری همراه خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *