آموزش, عمومی

تفاوت RTK و PPK و کاربرد های هرکدام از این روش های نقشه برداری هوایی

تفاوت RTK و PPK  و کاربرد های هرکدام در این قسمت به بررسی تفاوت های بین دو روش نقشه برداری هوایی ، فوتوگرامتری ( photogrametry ) با استفاده از RTK و یا PPK و معرفی هرکدام از این روش ها خواهیم پرداخت .

روش های سنتی نقشه برداری

 در نقشه برداری های سنتی افراد و مهندسان مجبور بودند با استفاده از نقاط کنترل زمینی دقت کم نقشه های هوایی خود را بالا ببرند چرا که این نقشه ها بدون نقاط کنترل زمینی دقتی گاها بیش از یک متر داشت.به این صورت که با نصب نشان هایی قابل روئیت از ارتفاع بالا بر روی زمین ، مختصات دقیق این نقاط را با استفاده از GPS بدست آورند .

 از طرف دیگر این نقطه گذاری ها زمان و انرژی بسیاری زیادی را از مهندسان می گیرد و حتی ممکن است در نقشه های بزرگ و یا مناطق با موقعیت کوهستانی و سعب العبور چند روز طول بکشد.

به همین دلیل استفاده از روش های نقشه برداری PPK وRTK  بازدهی و راحتی و حتی دقت بیشتری را به همراه خواهد داشت.

نقشه برداری با روش RTK

در نقشه برداری های نوین مانند روش ppk و RTK دیگر نیازی به استفاده از نقاط کنترل زمینی متعدد برای افزایش دقت نقشه های خروجی نیست و در این روش ها تنها با استفاده از یک ایستگاه زمینی که موقعیت مشخصی دارد می توان نقشه هایی با دقت بالا گرفت.

ppk vs rtk - تفاوت rtk و ppk - آدلان پایا

RTK مخفف Real-time Kinematic است . در این روش همانطور که گفته شد برای نقشه برداری تنها یک ایستگاه کنترل زمینی نیاز است . این ایستگاه به صورت real time یا در لحظه موقعیت پرنده نقشه بردار را با استفاده از پروتکل های ارتباطی برای ثبت موقعیت عکس ها می فرستد.اما مشکل اساسی این روش آنجایی مشخص می شود که پرنده در بین اشیاء و یا ساختمان ها و کوه و جنگل نقشه برداری کند یا مسیر بسیار طولانی در حدود 40 کیلومتر بیشتر از ایستگاه زمینی دور شود. در این زمان به دلیل اختلالات ایجاد شده در سیگنال های ارسالی و ضعف سیگنال پرنده موقعیت لحظه ای خود را دریافت نخواهد کرد که باعث خراب شدن و یا حتی کنسل شدن ماموریت می شود.

ppk vs rtk - تفاوت rtk و ppk - آدلان پایا - نقشه برداری هوایی

نقشه برداری با روش PPK

PPK مخفف Post processing kinematic می باشد. این روش تقریبا عملکردی شبیه به روش RTK دارد با این تفاوت که در این روش ژئوتک کردن عکس ها و مختصات گذاری بر روی عکس ها برعکس روش RTK که مختصات گذاری عکس ها در لحظه انجام می شد پس از انجام عملیات تصویر برداری انجام می شود.

با این روش دیگر مشکلات روش RTK که ممکن بود در اثر وجود موانع یا فاصله زیاد عملیات نقشه برداری با مشکل روبرو شود بر طرف شده است.

ppk vs rtk - تفاوت rtk و ppk - آدلان پایا - پی پی کی

نتیجه گیری:

تا این قسمت تفاوت بین روش نقشه برداری  PPK و RTK را تا حدودی و به صورت کلی باهم مرور کردیم. فهمیدیم که در روش PPK دیگر نیازی به اتصال دائم بین پرنده و ایستگاه زمینی نیست و این مختصات گذاری ها بعد از انجام عملیات تصویر برداری توسط ایستگاه زمینی موقت و دائم انجام می شود. اما ممکن است شما در شرایط و یا محل هایی به دور از دسترسی به اینترنت یا ایستکاه های دائم باشید که مشکلاتی را برای شما به وجود خواهد آورد . اما به صورت کلی استفاده از روش PPK به صرفه تر از نظر زمان و هزینه و بالا رفتن دقت نقشه برداری و کاهش خطا های عملیاتی خواهد بود.

نکته:

حتی امروزه با استفاده از روش هایی نظیر PPK و RTK نیز مهندسان از نقاط کنترل زمینی به عنوان نقاط چک استفاده می کنند تا دقت نقشه برداری و صحت نقشه های گرفته شده را سنجیده و دقت نقشه ها را بالاتر ببرند. اما این نقاط تنها به صورت دو یا سه نقطه در کل نقشه استفاده می شوند.

ppk vs rtk - تفاوت rtk و ppk - آدلان پایا - نقطه کنترل

موفق باشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *