آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

مقایسه پروتکل های PPM و SBUS – گیرنده های D4R-II و X4R-SB

مقایسه پروتکل های PPM و SBUS – گیرنده های D4R-II و X4R-SB

SBUS و PPM دو پروتکل گیرنده ی رادیویی هستند که می خواهیم آن ها را بررسی کرده و در مورد تفاوت ها و مزایای این دو پروتکل صحبت کنیم. در مورد پروتکل های ارتباطی نیز قبلا صحبت کرده ایم .

SBUS بهتر است یا PPM ؟

PPM یک سیگنال آنالوگ قدیمی است اما SBUS دیجیتال و بروزتر است و به طور خلاصه دارای مزیت های زیر است.

از PPM و PWM سریع تر است.

مدیریت خطای متفاوت

ورودی رزولوشن بهتر در رادیو

تاخیر

PPM تا 27 میلی ثانیه تاخیر دارد اما SBUS تنها 9 میلی ثانیه. در Cleanflight  و Betaflight جهت جلوگیری از فرار فرکانس از میانگین سه نقطه ای استفاده می شود. پس تاخیر در سیگنال 3 برابر می شود. یعنی در PPM حدود 81 و در SBUS حدود 27 میلی ثانیه تاخیر داریم.

SBUS نسبت به PPM حدود 50 میلی ثانیه سریع تر است. این تاخیر در پرواز های معمولی تفاوت زیادی محسوب نمی شود. اما در مسابقات سرعتی که هر کواد حدود 100 کیلومتر سرعت دارد، هر 50 میلی ثانیه معادل 1/40 متر جابجایی می باشد و توصیه می شود از SBUS استفاده کنید.

پردازش خطا

اگر خطایی در داده هایی که وارد فلایت کنترلر می شوند وجود داشته باشد ، فلایت کنترلر نمی تواند این دستورات را اجرا کند. برای رفع این مشکل داده های دریافتی به صورت میانگین سه نقطه ای استفاده می شوند ( میانگین 3 مقدار متوالی ). به همین دلیل باعث تاخیر 3 برابر در ارسال می شود.

سیگنال دیجیتال SBUS دارای کنترل ورودی و تصحیح خطا است.

گیرنده های D4R-II و X4R-SB

رایج ترین انتخاب های گیرنده برای PPM ،  D4R-II و برای SBUS ،  X4R-SB هستند.

D4R-II به وسیله ی اکثر فلایت کنترلر ها بدون استفاده از مبدل یا آداپتور ، سیگنال و تلمتری را پشتیبانی می کند.

X4R-SB برای بعضی فلایت کنترلر ها مانند Naze32 Rev5 به اینورتر سیگنال نیاز دارد. X4R-SB به شما اجازه می دهد ضمن استفاده از 16 کانال SBUS ، از 3 کانال PWM نیز استفاده کنید. بنابراین شما می توانید امکاناتی مانند سروو، گیمبال، هشدار دهنده و … را که فقط سیگنال PWM را پشتیبانی می کنند به پرنده متصل کنید. اما با استفاده از PPM شما خروجی PWM را از دست می دهید.

استفاده از X4R-SB در فلایت کنترل های مختلف

برای همه ی این فلایت کنترل ها (CC3D، Sparky، SP Racing، Dodo، Tornado) نصب بسیار ساده است. همه نیاز شما به اتصال مستقیم بین فلایت کنترل و گیرنده است که تقریبا شبیه PPM است.

در CC3D شما کافیست پورت اصلی را به عنوان SBUS پیکربندی کنید و به راحتی با 3 سیم به فلایت کنترل متصل شوید.

X4R-SB در فلایت کنترلر Naze32

از آن جا که این فلایت کنترلر از سیگنال اینورت شده SBUS پشتیبانی نمی کند، شما نیاز به یک اینورتر دارید. سیم سیگنال به پین 4 رادیوکنترل رفته و شما نیاز دارید UART2 را برای سیگنال گیرنده در Cleanflight پیکربندی کنید.

ممکن است برای شما سوال شود آیا اینورتر می تواند تاخیر ایجاد کند یا راهی برای کاهش تاخیر داشته باشد. جواب این است که اینورتر یک سویچ سریع است که تاخیر ایجاد شده توسط آن، چیزی بیش از چند میکروثانیه نیست و می توان گفت تاخیری به وجود نمی آورد.

نتیجه

در این پست PPM و SBUS مقایسه شدند و به این نتیجه رسیدیم که SBUS بهتر است . اما دلیل نمی شود کسی متقاعد شود که به جای PPM از SBUS استفاده کند . در بیشتر موارد تفاوتی میان استفاده از SBUS و PPM وجود ندارد و بیشتر در مسابقات و برخی کار های حرفه ای محبوب تر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *