آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

مقایسه روش ارسال سیگنال در آنتن رادیو کنترل به صورت خطی و دایره ای پرواز FPV

آنتن رادیو کنترل ها در پرواز FPV از لحاظ نوع ارسال سیگنال به دو دسته خطی و دایره ای تقسیم بندی می شوند.در این قسمت قصد داریم تا درباره هرکدام از این سیگنال های رادیویی توضیحاتی را ارائه داده و تفاوت ها ، مزایا و معایب هرکدام از این روش ارسال سیگنال را مورد بررسی قرار دهیم.

روش ارسال سیگنال دو قطبی ( polarization )

Polarization به معنی روشی از انتقال سیگنال است .که از آن طریق سیگنال های رادیویی با حرکت در فضا به مقصد  مورد نظر خواهند رسید.این لغت بیشتر برای پرواز های FPV و در بحث کواد کوپتر ها و مولتی روتور ها مرسوم است و مورد استفاده  قرار می گیرد. سیگنال های رادیویی در برای زمینه های ارتباطی مولتی روتور ها و کواد کوپتر ها به دو شکل خطی و دایره ای تقسیم بندی می شوند که در ادامه به برسی مزایا و معایب هرکدام خواهیم پرداخت.

ارسال کردن سیگنال خطی

در این روش سیگنال های رادیویی ارسالی از رادیو کنترل به شکل خطی و در دو صفحه مجزا  و عمود بر هم به صورت دو سیگنال عمودی و افقی  نوسان کرده و در فضا حرکت میکنند.

این روش از ارسال سیگنال های رادیویی عموما در آنتن های اصلی که همراه با فرستنده تصویر ( VTX ) و گیرنده تصویر ( VRX ) برای شما ارسال میشود  مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین آنتن های وای فای خانگی نیز از این روش جهت ارسال سیگنال وای فای استفاده میکنند.

مزایا و معایب استفاده از روش ارسال سیگنال خطی

 آنتن های ارسال سیگنال به روش خطی  (Linear polarized antennas ) به دلیل سادگی در ساختار بسیار پرکاربرد هستنتد.این نوع آنتن ها به قدری ساده اند که حتی می توان آن ها را با استفاده از یک تکه سیم ساخت.همچنین این نوع آنتن ها نسبت به سایر رقبای خود بسیار کوچک تر ، سبک تر و ارزان تر نیز هستند.

استفاده از این نوع آنتن ها برای رنج های عملیاتی بالا بسیار مناسب هستند اما به دلیل ایجاد اختلال چند گانه در برخورد با موانع بزرگ کاربر زیادی را برای پرواز FPV   ندارند.

برای دریافت بهترین نتیجه و حد اکثر همپوشانی در استفاده از ارسال سیگنال به روش خطی باید فرستنده و گیرنده خود را با یکدیگر تراز کنیم.در بدترین حالت قرار گیری ، فرستنده و گیرنده با زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر قرار می گیرند که این کار موجب به حداقل رسیدن هم پوشانی در ارسال و دریافت سیگنال شده و باعث از دست رفتن 30dB قدرت دریافت سیگنال خواهد شد.

اما این موضوع را هم در نظر داشته باشید که در هنگام پرواز ، کواد کوپتر و مولتی روتور در حال حرکت است و هیچگاه نمی توان فرستنده و گیرنده را به صورت صد در صدی نسبت به یکدیگر در حالت تراز نگه داشت.به همین دلیل معمولا در پرواز FPV نتایج بدست آمده از تصاویر دریافتی ناپایدار بوده و کیفیت آن ها متغیر است.

برای رفع این مشکل پیشنهاد می کنیم تا از روش ارسال دایره ای در پرواز FPV خود استفاده کنید.

ارسال کردن سیگنال دایره ای

در ارسال سیگنال به روش دایره ای.سیگنال های ارسال شده در دو جهت عمودی و افقی  تحت زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر جابجا می شوند که در ظاهر به نظر میرسد سیگنال ارسال شده در حال چرخش است.

در زیر به برسی چند مدل از انواع آنتن های ارسال سیگنال دایره ای (circular polarized antennas ) را مورد بررسی قرار می دهیم.

Skew-Planar Wheel antenna  :

 این نوع آنتن ها قابلیت ارسال سیگنال به روش دایره ای را دارند و برای مصارف کلی در مولتی روتور ها و کوادکوپتر ها و رادیو کنترل ها مورد استفاده قرار می گیرند. جایی که مشکلات آیرودینامیکی نظیر سرعت باد در پرواز کوادکوپتر تاثیر چندانی نداشته باشد.همچنین این نوع آنتن که به عنوان یک گیرنده در دنیای مولتی روتور ها و پرواز FPV استفاده می شود به عنوان یک فرستنده رادیویی رادیو کنترل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

Cloverleaf antenna :

این نوع آنتن ها اغلب به عنوان فرستنده تصویر در کواد کوپتر و پرواز FPV مورد استفاده قرار می گیرند.می توان این آنتن را با آنتن های Skew-Planar Wheel تلفیق کرده و رنج عملیاتی و قدرت نفوذ  بیشتری را بدست آورد.

مزایا و معایب استفاده از روش ارسال سیگنال دایره ای

یکی از مزایای ارسال سیگنال به روش دایره ای در دریافت سیگنال با کیفیت بالا در کوادکوپتر و رادیو کنترل تحت هر شرایطی است چراکه به دلیل جابجایی لحظه ای سیگنال ها نیازی به تراز کردن فرستنده و گیرنده تصویر نیست و کواد کوپتر در پرواز FPV تحت هر زاویه ای می تواند سیگنال را با قدرت و کیفیت مناسب دریافت و ارسال کند.و این امر باعث شده تا این نوع آنتن ها به بخش جدایی ناپذیر در پرواز های FPV تبدیل شده و به عنوان یک آنتن استاندارد شناخته شود.

یکی دیگر از میزایای این نوع آنتن ها در قدرت دفع اختلال چند گانه است به این معنی که ممکن است سیگنال های ارسالی در مسیر به شیء بزرگی مانند ساختمان ها و یا کوه برخورد کرده و مجددا توسط گیرنده دریافت شوند که باعث دریافت چند دستور یکسان با تاخیر زمانی متفاوت میشود.

در نهایت تمام این اختلالات را شما به صورت تصویر های گنگ و خراب  و بی کیفیت از دوربین خود مشاهده خواهید کرد.و این نوع آنتن ها اختلالات چند گانه به وجود آمده را جذب کرده و از سردرگمی پرنده جلوگیری می کنند.

آنتن های ( LHCP ) و ( RHCP )

آنتن های ارسال سیگنال دایره ای و یا به اصطلاح Circular polarized دارای دو نوع چپ دست( left-hand ) و راست دست ( right-hand ) هستند که به اختصار به تریب به صورت ( LHCP )  و  ( RHCP ) نمایش داده می شوند. برای استفاده از این نوع آنتن ها باید دقت کنید تا هردو آنتن گیرنده و فرستنده با یکدیگر مطابقت داشته باشند تا از ایجاد هرگونه اختلال جلوگیری شود.

 آنتن های ارسال سیگنال دایره ای این توانایی را دارند تا برای جلوگیری از ایجاد اختلال چند گانه زمانی که با مانع بزرگ مواجه می شوند جهت تغییر ارسال سیگنال را عوض کنند.همچنین آنتن های راست دست ( RHCP ) و چپ دست ( LHCP ) نیز برای جلوگیری از ایجاد اختلال سیگنال های دریافتی از یکدیگر را نیز رد میکنند.

کجا از آنتن های ارسال کننده سیگنال دایره ای استفاده کنیم؟

شما می توانید از این آنتن ها در مواردی نظیر

  • زمانی که نزدیک به اشیاء بزرگ نظیر ساختمان ها و یا درخت و سالن های بزرگ پرواز می کنید جهت جلوگیری از ایجاد اختلال چند گانه استفاده کنید.
  • و یا در مسابقات و یا پرواز های اکروباتیک که در آن احتمال تراز بودن فرستنده و گیرنده کوادکوپتر در هنگام پرواز FPV زیاد نیست استفاده کنید.

کجا از آنتن های ارسال کننده سیگنال خطی استفاده کنیم؟

بهتر است از این آنتن در مواردی نظیر موارد زیر استفاده کنید

  • پرواز FPV در مسافت های طولانی و فضاهای باز نظیر دشت ها که موانع بزرگ زیادی را پیش رو ندارند.
  • پرواز های ثابت نظیر تصویر برداری که در آن فرستنده و گیرنده به طور معمول تراز باقی خواهند ماند.
  • وقتی که اندازه و وزن و قیمت آنتن مورد استفاده در کوادکوپتر امری اجتناب ناپذی به شمار می رود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *