آموزش, رادیو کنترل و سیستم های ارتباطی

بررسی تفاوت پروتکل های PWM و PPM در سیستم های رادیویی

مقدمه ای کلی برای آشنایی با پروتکل های PWM و PPM

PWM  و PPM دو پروتکل ارتباطی رادیویی هستند که برای انتقال داده ها از گیرنده ی رادیویی به فلایت کنترل استفاده می شوند . در این مقاله تفاوت میان این دو پروتکل و نحوه ی تبدیل آنها به یکدیگر را توضیح می دهیم .

PWM مخفف Pulse Width Modulation و PPM نیز مخفف Position Pulse Modulation می باشد.PWM یک تکنیک است که برای انتقال داده ها به شکل یک پالس عرضی متغیر استفاده می شود .

تجهیزات جانبی RC که از PWM استفاده می کنند :

سروو ها ، اسپید کنترل ها ، گیرنده رادیوکنترل ها ، سیستم های اتوپایلوت و پایدارسازی پرنده

PWM – مدلاسیون عرض پالس

در پروتکل PWM هر کانال رادیوکنترل به یک سیم برای انتقال داده نیاز دارد . برای مثال اگر ما بخواهیم از 8 کانال رادیوکنترل استفاده کنیم باید 8 سیم به علاوه ی 5 ولت و منفی از گیرنده به فلایت کنترل متصل کنیم . مقدار هر کانال به صورت سیگنال به مدت 2 میلی ثانیه نمایش داده می شود و پالس آن سیگنال هر 20 میلی ثانیه تکرار ( بروزرسانی ) می شود . این سیگنال برای 1 تا 2 میلی ثانیه بالا می رود( 1 ) و پس از آن به پایین می آید ( 0 ). وقتی سیگنال در نمودار ۱ است (روشن یا بالا است) نشان دهنده ی یک کانال است .

کل فرایند 20 میلی ثانیه طول می کشد ، نقاط مهم پالس در نمودار هنگامی است که پالس روشن یا در بالا ( 1 ) است و این حالت 1 تا 2 میلی ثانیه بیشتر طول نمی کشد .اگر چه زمان بین پالس ها مهم نیست اما نقش مهمی را ایفا می کنند . معمولا بهترین حالت تاخیر بین پالس ها 20 میلی ثانیه است . اگر این تاخیر طولانی تر باشد ، مثلا یک سروو، حالت دستور گرفته ی خود را از دست داده و به حالت عادی باز می گردد . یک پالس را می توان سریع تر از این نیز تولید کرد اما 20 میلی ثانیه بهترین حالت است .

PPM – مدلاسیون موقعیت پالس

PPM چندین سیگنال را پشت سر هم از یک سیم عبور می دهد . دستور کانال ها به طور متوالی ارسال می شوند و پس از ارسال هر کانال مقداری تاخیر وجود دارد . پس از ارسال آخرین کانال ، ارسال کانال ها به صورت حلقه ای از اول شروع می شود .

به طور معمول در PWM ، در هر ثانیه 50 بار بروزرسانی ( 50 هرتز ) ارسال داده داریم و به این معنی است که هر 20 میلی ثانیه  یک بار بروزرسانی می شود. می دانیم که پالس هر کانال 1 تا 2 میلی ثانیه است و با این توصیف با استفاده از PPM می توانیم در 20 میلی ثانیه 10 کانال را ارسال کنیم . پس در PPM همه ی کانال ها به صورت همزمان ارسال نمی شوند و مقدار اندکی تاخیر بین ارسال هر کانال وجود دارد اما سیم کشی کمتر و تمیزتری داریم و تعداد سیم های زیاد در PWM را به 1 سیم محدود کرده ایم .بنابراین در حالت کلی استفاده از PPM بهتر از PWM است .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *